Byggahus.se

lutning på golv i bostadsrätt?

1. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem
    är det acceptabelt med en lutning på 4cm / meter i ett kök i en bostadsrätt?

är det nåt man som lägenhetsinnehavare för betala för att fixa eller går det på föreningen?

tycker det är lite VÄÄÄL stor diff för att vara naturligt...

(frågar å en väns vägnar, själv får man slita skit om man har det probbet ;D )

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: lutning på golv i bostadsrätt?

Hur har lutningen uppkommit?

3. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Och hur gammalt är huset?

Min matplats i det 40-talshus som jag bodde i förut lutade ungefär så på en golvlängd på ca 2 m innan jag fixade till det. I gamla hus får man räkna med sådant tror jag. Skulle inte tro att föreningen tycker att det är deras sak att åtgärda.

Det blev en hel del triangulära passbitar och lister när jag renoverade det köket.....

;) Ulrica

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

heh... håller inte med att man ska behöva ha en lutning på 4cm / meter bara för att huset är gammalt, låter mer som man flyttat en bärande vägg under eller så?

en sned vägg eller dylikt är ok för 40tals kåkar, och visst... en viss diff på golvet...
    (bor i villa byggd på 40talet)

vet inte hur lutning uppkommit, men är i köket...

5. E
    Medlem · 170 inlägg

ejoakim

Medlem

Om man ska behöva tåla det eller inte är svårt att säga.

Om lutningen beror på att det sk. ytskicktet lutar eller om lutningen (i underliggande golv) har orsakats av bostadsrättsinnehavaren så är sannolikt du ansvarig, även om orsaken är en tidigare ägares försumlighet.

Om lutningen däremot ligger utanför detta område, dvs under ytskicktet är du inte ansvarig (jämför ovan). Då bör du verkligen upplysa föreningen om lutningen, det kan ju vara ett symptom på att något inte står rätt till med byggnaden. (eller som du skriver, tex. att någon flyttat en bärande vägg) Detta har styrelsen ett intresse av att känna till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.