Hej.
Vet någon vad vilket minsta krav på lutning i fönstersmyg badrum?
Jag hittar bara att det skall luta(sista punkten) men inte inom vilka spann på lutning.
8.10 Tätskikt vid fönster
8.10.1 Krav
  • Fönster ska ej placeras i plats för bad eller dusch.
  • Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.
  • Tätskiktet ska anslutas mot fönsterkarm enligt tätskiktsleverantörens anvisning.
  • Fönstersmygar i bad- och duschutrymmen ska luta in mot badrummet för att säkerställa avrinning.
Tacksam för hjälp:)

Räcker med ej bakfall.

BirgitS
F Funkis-Matte skrev:
Hej.
Vet någon vad vilket minsta krav på lutning i fönstersmyg badrum?
Jag hittar bara att det skall luta(sista punkten) men inte inom vilka spann på lutning.
8.10 Tätskikt vid fönster
8.10.1 Krav
  • Fönster ska ej placeras i plats för bad eller dusch.
  • Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.
  • Tätskiktet ska anslutas mot fönsterkarm enligt tätskiktsleverantörens anvisning.
  • Fönstersmygar i bad- och duschutrymmen ska luta in mot badrummet för att säkerställa avrinning.
Tacksam för hjälp:)
Eftersom det inte står några värden på lutning så innebär det just att det inte finns några exakta krav på lutning. Du måste själv avgöra vilken lutning som behövs för att säkerställa avrinningen med det ytskikt som du har valt.

• Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Räcker med ej bakfall.
Hur fick du fjärde punkten i 8.10.1 att betyda det?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur fick du fjärde punkten i 8.10.1 att betyda det?
Så tolkar jag det, så inte vatten kan rinna åt fel håll om det skulle stänka lite.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så tolkar jag det, så inte vatten kan rinna åt fel håll om det skulle stänka lite.
Så när det står att smygar ska luta in mot badrummet anser du att det betyder att det får vara helt plant också?

Det duger så i min värld iaf.

Tack för svar! jag har fått till mig från enreprenad att det INTE får vara plant utan måste ha lutning inåt badrum. Så det räcker inte med att det inte är ej bakfall. Men har inte fått några mått från dom så ville kolla om någon visste.

Huset är från 1943. I badrummets fönster ligger en plan stenskiva. Först tänkte jag ha kvar stenskivan men med lite lite lutning då jag tycker skivan är fin. Men rent riskmässigt tycker jag inte att det är värt det.

Jag ser att det är kraftig lutning på fönstren i tvättstugan. jag kommer nog att gå på den lutningen för att respektera stilen i huset som helhet.

Återigen tack för svar:) Har heller inte fått något svar från entreprenad ännu. Så ville kolla här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.