Hej. Har renoverat köket helt och lagt in ett vackert furugolv från baseco. Det var otroligt tljust och vackert från början. Jag ville göra det bästa för att bevara det och åkte till Happy homes här i stan där jag bollade med en man och till sist blev det lut och såpa.
Det var ofärgad lut men ändå fanns det ju lite kalk i och när det hade torkat hade kalken (?) dragit fram det rosa i furun. Jag tänkte att det mesta av kalken kanske skulle följa med när jag såpskurar.
Igår kväll såpmoppade jag golvet och imorse när jag kollade har golvet blivit helt gult och fult. Så besviken jag är nu! Det var golvet jag gillade mest i mitt nya kök....
Är det bara slipning som gäller nu?
Har någon tips vore jag otroligt tacksam!
Före
Renoverat kök med vita skåp och ljusa furugolv före gultonig effekt efter lut och såpa-behandling.

Efter
Före och efter behandling av furugolv som förändrats från ljus till gulaktig färg.

Redigerat:
Tipset är att du väntar ett par månader , så skall du se att det blir fint. ;)
Det rosa är kärnvirket som reagerat med luten. Bufferkalken i luten bör man normalt sett torrskrubba bort med vit skursvamp innan nästa behandling, men det är inte viktigt. All denna ”missfärgning” försvinner när solljuset och tiden fått verka på ytan. Tänk också på att ett lutat golv ändrar ton under mattor. Det är dock en reversibel process och skillnaden försvinner om man flyttar eller tar bort mattan.
Jag har för vana att luta och naturolja furugolv jag lägger och vet med mig att golvet är tråkigt gulrosafläckigt de första månaderna.

• Gilla
HsEgen
  • Laddar…
Tack det låter ju hoppfullt!
Tror du det kommer se ut som ursprungligen mer med tiden då?

Off-topic men hade han varit dansk hade det rört sig om helt andra saker än golvbehandling ...

där jag bollade med en man och till sist blev det lut och såpa.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
H HsEgen skrev:
Tack det låter ju hoppfullt!
Tror du det kommer se ut som ursprungligen mer med tiden då?
Nej. Du kan i princip aldrig behålla utseendet av ett obehandlat golv. Bara något som påminner om det.

Jag instämmer med Johan Gunverth. Få saker åldras så tråkigt som obehandlade furugolv (och även en del behandlade tyvärr).

Ok. Frågan var väl lite väl naiv av mig kanske. Ursäkta alla frågor men tror du de skumma förtydligade färgerna mattas iallafall? Vissa partier går till och med åt grönt... Suck

H HsEgen skrev:
Ok. Frågan var väl lite väl naiv av mig kanske. Ursäkta alla frågor men tror du de skumma förtydligade färgerna mattas iallafall? Vissa partier går till och med åt grönt... Suck
Ja. Det kommer att bli snyggt framåt semestern. Skura av med riktig golvsåpa några gånger per år.

• Gilla
HsEgen
  • Laddar…
Gröna missfärgade kvistar är vanligt med lut och furu. Beror på kemiska reaktioner mellan trät och luten. Stor risk att det kommer vara så under lång tid.

H HsEgen skrev:
Hej. Har renoverat köket helt och lagt in ett vackert furugolv från baseco. Det var otroligt tljust och vackert från början. Jag ville göra det bästa för att bevara det och åkte till Happy homes här i stan där jag bollade med en man och till sist blev det lut och såpa.
Det var ofärgad lut men ändå fanns det ju lite kalk i och när det hade torkat hade kalken (?) dragit fram det rosa i furun. Jag tänkte att det mesta av kalken kanske skulle följa med när jag såpskurar.
Igår kväll såpmoppade jag golvet och imorse när jag kollade har golvet blivit helt gult och fult. Så besviken jag är nu! Det var golvet jag gillade mest i mitt nya kök....
Är det bara slipning som gäller nu?
Har någon tips vore jag otroligt tacksam!
Före
[bild]

Efter
[bild]
Just detta har precis hänt mig. Slipat mitt golv, lutat med ofärgad lut. När jag sedan lade på den ofärgade såpan blev det gult och fult. Hur gick det för dig? Blev det snyggt till slut? Eller ska jag slipa om innan jag ställer tillbaka alla möbler?

S Sirken skrev:
Just detta har precis hänt mig. Slipat mitt golv, lutat med ofärgad lut. När jag sedan lade på den ofärgade såpan blev det gult och fult. Hur gick det för dig? Blev det snyggt till slut? Eller ska jag slipa om innan jag ställer tillbaka alla möbler?

Mitt golv blev fint efter ett tag. Minns inte hur lång tid det tog. Det är fortfarande väldigt ljust. Har såpat det några gånger och har då använt vitsåpa.
Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.