Byggahus.se

Luta grangolv och sedan mattlacka?

1. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem
    Jag har precis slipat mitt grangolv som jag har i köket. Det skall lutas för att få bort gulheten i träet.

Kan man lacka med en matt lack sedan när lutningen är klar?

Mvh Mikael S

2. S
    Medlem · 23 inlägg

Snickarnisse

Medlem

Re: Luta grangolv och sedan mattlacka?

Hej!
    Jag har slipat ett antal golv. Både furu och gran och därefter vitlutat och mattlackat.
    Det är inga problem med att göra detta men tänk på att noga"slipa" bort träresningen efter lutningen.

mvh Nisse

3. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Lånar tråden lite...

Snickarnisse, du verkar kunna det här med ytbehandlingar! Har slipade furugolv som snart ska va färdiga. Tanken va att vitluta och olja. Men nu läste jag dina inlägg om matt lack. Hur är matt lack kontra olja? Hur är känslan, hårt/mjukt? Vill ju ha ett mjukt golv att gå på men det blir ju en del märken på oljat...

4. J
    Medlem · 1 inlägg

Jens_2

Medlem

Jag undrar också om lutning + lackning av golv. Jag har ringt runt till hundra (känns det som) golvslipare där inte en enda har samma uppfattning om vad som är möjligt att göra. De flesta verkar anse att det INTE går att använda lack ovanpå en lut. Jag har inte förstått om det beror på om det blir flammigt eller om det påverkar vidhäftningen. Den senaste personen jag pratade med sade dock att Faxe hade en produkt (lut) som man kunde lacka ovanpå. Jag sökte lite på detta och kunde inte hitta produkten han pratade om. Ringde till en färghandel, som inte trodde att det fanns någon sådan produkt i deras sortiment. Är det någon som kan utveckla det här med kombinationen med lack och lut. Går det eller går det inte? Vi vill ha det lutade utseendet men med tåligheten hos lack, eftersom golvet ligger i köket och angränsande matplats. Har även fått förslaget vitolja + tvåkomponentslack men även där råder delade meningar, framför allt angående vidhäftningen. Får snart spader av alla blandade besked.

5. S
    Medlem · 23 inlägg

Snickarnisse

Medlem

Vi har ett par rum som är vitlutade och vitsåpade och de är ruskigt sköna att gå på. Kan tänka mig att man får samma känsla med ett oljat golv. Men det är som du säger Maria. Golvet blir känsligare för märken och smuts och kräver ett helt annat underhåll. De mattlackade golven ger en hyffsad känsla av att vara olackad (hur låter det??) och kräver dessutom mindre underhåll.

Beträffande lack på lut har vi inte haft några problem med vidhäftningen men har också hört både för- och nackdelar med att göra på detta sätt. Vi har ett vitlutat mattlackat furugolv i köket och har aldrig haft några problem med det. Vad jag däremot kan säga är att ju bättre underarbetet med slipningen utförs desto bättre...

Mvh Nisse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.