Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lustig husförsäljning?

1. I
    Medlem · 39 inlägg

Itse

Medlem
    Det ligger ett hus ute till salu sen en vecka tillbaka. För tillfället är husen, vad det verkar, lite mer svårsålda här. Många ligger utan bud, flera blir sålda under utgångspris.
    Detta hus erbjöd jag ett förhandsbud på direkt, utgångspriset. Säljaren nekade det och ville vänta in eventuella ytterligare spekulanter vilket såklart är förståeligt.
    Efter första visning meddelar mäklaren mig att det kommit in en till spekulant som erbjudit samma pris som jag. ( denne hade då inte sett huset än utan skulle få en privat visning i veckan).
    I detta läget skulle vi båda maila några rader om oss själva. Sagt och gjort.
    Får svar kort därefter att säljaren valt att inte starta nån budgivning oss emellan utan vill se om det dyker upp fler intresserade efter visning 2 som var i förrgår.
    Mitt bud har tagits emot, men inte registrerats.
    Jag har inte hört ett ljud sedan dess.

Känns lite underligt men kanske bara är jag? Finns det inga fler spekulanter? Fattar att säljaren vill få ut så mycket slantar som möjligt men ja, det känns ju inte som att det händer så väldans mycket mer.

Jag börjar tröttna, har två gånger erbjudit utgångspris rakt av. Ingen annan tycks ha bjudit över.

Vad ska man göra i detta läget?
    Eller brukar det vara paus i eventuell budgivning över helgen?

2. Keiller
    Husägare · T-län · 2 392 inlägg

Keiller

Husägare
    "Börjar tröttna"... Försök att ha lite tålamod, huset har ju bara varit ute en vecka.

3. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 387 inlägg

Zixten

Medlem
    Vet om folk som sålt hus där dom själva haft hus nära, och därför inte säljer till vem som helst. Dom ville helt enkelt välja vilka grannar dom skulle få.
    Detta var ett gäng syskon som sålde föräldrahemmet, och alla syskon har egen tomt med hus på gården.

Så det är inte alltid som säljarna vill få ut max med slantar.
    Eftersom om säljarna ville att ni skulle mejla några rader om er själva kanske det är något sådant dom är ute efter, dom vill sälja till "rätt" köpare.

För övrigt vore det väl inte jättekonstigt om budgivningen pausas över helgen?

4. M
    Medlem · 89 inlägg
    Vänta, andas, säljaren vill väl se om det blir lite mer intresse.

5. Klodsmajor
    Medlem · 116 inlägg
    Ett alternativ om du är villig att höja ditt bud något är att lägga ett dolt sista bud som är giltigt i exempelvis 3 dagar och med förutsättning att det inte får kommuniceras till andra spekulanter.

Det sätter ju lite press på säljaren, men beror ju självklart också på budets storlek.

• Laddar…
  6. Unikt namn
    Medlem · 1 361 inlägg
    Om säljaren nu försöker välja köpare baserat på mjuka subjektiva värden/värderingar som framkommer i det personliga brevet, så är jag skeptisk till att hetsa på med ett villkorat dolt bud skulle ge bra utdelning.

Men visst kan du unna dig ett samtal mäklaren och rakt ut fråga hur vinner jag huset? Kanske kan du få vägledning i att fylla på ditt "brev" med de orden säljaren vill läsa.

7. I
    Medlem · 39 inlägg

Itse

Medlem
    Tack för alla svar. Jag avvaktar lite. Tvekar till att höja mitt bud dels då jag inte vet om det finns andra intresserade öht, dels då marknaden just nu är som den är. Vill inte buda mot mig själv om det är så att jag är enda intressent. Hade hoppats på snabba ryck för att inte behöva ligga ute med dubbla kostnader mer än en månad ( hyresrätt som måste sägas upp) så är väl lite därför jag upplever allt segt..

8. I
    Medlem · 39 inlägg

Itse

Medlem
    Rättelse, 2 veckor sen, snurrade till det. 2 veckor sedan erbjöd jag mitt bud första gången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.