Lusthus/grillhus, tips och spånarhjälp sökes

6k läst  3 svar

1. meriks
    Medlem Nivå 3
    Vi har ett gammalt hus från förra sekelskiftet och skulle vilja ha nån typ av uterum på det. Det finns en liten glasveranda på framsidan samt ett altandäck på baksidan. Altandäcket ligger ju på rätt sida av huset men det passar inte riktigt att bygga tak och väggar (och just en inbyggd uteplats är nåt vi behöver då vi bor granne med en ladugård ….. mycket flugor blir det :)), så vi har haft funderingar på ett lusthus istället. Lusthus är ju trevligt men frågan är hur mycket man skulle använda det men så såg jag att det finns grill hus som det här t ex http://www.nordcalottrade.com/lusthus.html med en sån här i http://www.sorselestugan.se/Stugor/eldstad.pdf. Då känns det på en gång som att ett vanligt lusthus bara är halvfärdig :) Tänk vad mycket kul man skulle kunna göra i ett lusthus …. man skulle ju förutom grillplats kunna dra in sommarvatten och el, ha ett litet kylskåp för kylning av dryck, kanske ha en gasolgrill istället för eldstad om man inte vill bygga skorsten m.m.

Är det nån här som har erfarenheter av såna här hus eller som har egna funderingar och tips om vad man borde ha och inte borde ha i ett sånt här lust/grillhus.

2. meriks
    Medlem Nivå 3
    Ingen som hade några roliga ideer eller förslag?

3. meriks
    Medlem Nivå 3
    Ingen som har sett nåt sånt här eller har byggt det?

4. E
    Medlem Nivå 1
    Som jag tycker så finns det inga borde eller måsten, alla får väl göra som man vill!
    Är det vad du är ute efter så ska du ju självklart kolla upp det närmare!

Men en utegrillplats eller ett lusthus för mig ska iaf vara "primitivt", bygger du ett hus över grillen o drar in allt du har i ditt kök så känns det väl kanske lite väl mycket som inomhus?
    Jag tycker iaf att charmen med grillande o allt sånt är o komma ut ur huset o andas in sommarkänslan!

Grundiden tyckte jag var jättehäftig iaf! O det finns ju faktiskt dagar då det regnar en skätt eller så, så varför inte ha skydd över grillen? Man kan ju ha såna "uterumsfönster" som skyddar vid regn/blåst o öppnar upp vid sol?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: