Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

lurig kallvattenproblem, tips för felsökning.

1. H
    Medlem · Östergötland · 9 inlägg

Hilox

Medlem
    Hej

Jag har en lurig problem med kallvattnet i vårt hus som jag vill gärna få lite tips om vad jag kan felsöka.

Vi bor i ett enplanshus med kommunalt vatten anslutet och fjärrvärme som värmekälla. Huset byggdes 2010 och de flesta vattenrör är dragna genom plattan. Golvvärme finns också i hela huset.

Problemet: det har blivit mer och mer vanligt att, för att få kallt vatten behöver jag spola ca 1,5 - 2 minuter och under spoltiden luktar vattnet "gammalt" eller som en vän nämnde, kopparlukt.

Här kommer ett förlopp: startar spolning - precis i början under ca 5sek. kommer kallt vatten - efter det blir vattnet gradvis sakta varmare och börjar lukta - efter ca 40sek borjar det komma varmt vatten, ca 27 - 30 grader och luktar ganska mycket - efter 1,5 minuter börjar det kalla och luktfria vattnet komma.

Jag kan tänka mig att golvvärmen kan möjligen värma upp vattnet i rören men att spola 1,5 minut för att få kall vatten, så långa rör har jag inte. Jag har provat från olika ställen i huset med samma resultat. Jag har även provat i badrummet som sitter vägg i vägg med tvättstugan där värmeväxlaren och kallvatten kommer in i huset. Samma resultat. I köket som är längre bort kan det dröja 2-2,5 minuter innan vattnet blir kall.

Är det värmeväxlaren som är felinställd eller börjar får fnatt?
    Rören som är av dålig kvalité?

Som sagt, tar gärna emot tips om var jag kan börja titta.... kan möjligen sluta med en rörmokare som tittar förbi men jag vill gärna veta lite innan om denne börjar prata "obegripligt" :)

Tack//Marius

2. S
    Medlem · Västernorrland · 7 512 inlägg

Stefan1972

Medlem
    antagligen ligger väl kallvattenrören nära nån värmekälla och det behövs inte så mycket värme innan det värmer både rör och vatten och man får då spola ganska länge innan effekten avtar.
    Som jämförelse så har jag en toalett snett ovanför varmvattenberedaren i källaren, inte lång bit alls och det är nakna rör delvis i källaren (ska bytas ut så jag har inte brytt mig i det där) och när jag ska ha varmvatten där så är det ungefär som att beredaren står ett par mil bort. Och då handlar det bara om att rören är kalla och värms upp. Avstånd kanske 10-12 meter så effekten på ett rör som ligger och suger värme eller avger värme är nog större än man tror.

3. H
    Medlem · Östergötland · 9 inlägg

Hilox

Medlem
    hmm, intressant, i mitt fall värmer golvvärmen rören kan jag tänka mig men detta problem har jag under hela året!? även på sommaren kan jag nästan få för mig att jag vred på varmvatten istället :) och då är inte mycket som värms i golvet. Jag ser även att Kallvatten matningen är kopplad direkt till kalltvatten rör i huset men går även vidare till värmexlaren där det sker någon sorts blandning med varmvatten, antingen för kylning (!?) ... fattar verkligen inte :)

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 913 inlägg
    Blandningsventilen efter värmeväxlaren är för att inte vattnet ska bli för varmt. Rent teoretisk kan det säkert bli nåt konstigt bakflöde så att det kommer vatten via växlaren, men det låter väldigt långsökt.
    Testa att känna på rören på lite olika ställen när du öppnar kranen efter att du inte har använt vatten på ett tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.