Ägaren till Laplandsvillan hade blivit utsedd till årets företagare av kommunen och intet ont anande köpte Erik och Sofia Sundvall en tomt med hus som skulle byggas av honom. Idag står de med en tomt, en skuld och inget hus. Årets företagare i Älvsbyn visade sig vara en bedragare.

Du kan läsa artikeln här: Lurade av prisad företagare som startat Laplandsvillan

Den här Greger borde sitta bakom lås och bom och nyckeln slängas bort

• Gilla
Öhrlund
  • Laddar…
S
Nej, inte i Sverige... det är ju synd om förbrytaren. Troligen har han haft en taskig uppväxt.
Brottsofferna får stå sitt kast och betala.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Varför skulle inte banken gå med på ett lösvirkeshus ?

hushem skrev:
Varför skulle inte banken gå med på ett lösvirkeshus ?
Troligtvis eftersom prisbilden inte är lika bestämd då.

Jag förstår inte problemet med lösvirkeshus, går ju att få ett fast pris även på ett sånt.

I övrigt lider jag verkligen med köparna, vilken mardröm!

Att bankerna inte gillar lösvirkesprojekt i egen regi har jag fått förklarat (av Swedbank och Handelsbanken i mitt fall) är för att de inte vet om de kommer att bli färdigställda och att de får godkänt slutbevis. Det finns inte heller något krav på färdigställande försäkring när man bygger i egen regi.

På sätt och vis kan jag förstå bankerna då en total eller general har/skall ha, ett företag i ryggen som har projektledare mm som ser till att huset kommer upp som det skall och att det följer ritningar och lov och på utsatt tid. Nu är det många av dessa bitar som inte fungerar eller blir så ändå, men för banken är det enklare och troligen mindre risk så.

Vill de ersätta huset med ett lösvirkes skulle jag leta upp en lokal byggfirma och be dem ta på sig att bygga huset som en helt vanlig totalentreprenad. Banken bryr sig inte om det är Lapplandsvillan som byggt eller "Kalles mark och hus", bara det blir byggt som det är ansökt om och att budgeten är OK.

Lösvirkes i egen regi förstår jag kan vara svårt med banken, men som sagt en firma som bygger borde inte vara några problem. Då kan de bygga ett hus anpassat efter plattan de har.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Asson skrev:
Lösvirkes i egen regi förstår jag kan vara svårt med banken, men som sagt en firma som bygger borde inte vara några problem. Då kan de bygga ett hus anpassat efter plattan de har.
Helt enig! I deras sits skulle jag ta ritningarna och leta en lokal byggare.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Om denna händelse är sann,är den bedrövlig.För det drabbade paret,för kommunen som utsåg denne bluffgubbe till
"årets företagare".För bluffgubben är väl detta inte första gången kan tänkas.En ärlig man håller inte på så här.Jag
hoppas att denna affär leder till att denne man blir utan uppdrag i framtiden !Fy fan för såna här bluffgubbar !

Väldigt märkliga artiklar om detta , blåsning och bedragare .
Skulle en bedragare eller någon som ska blåsa någon börja med plattan och allt arbete ?
Nej det här paret har tyvärr bara träffat på en dålig företagare .

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
C
Kanske, kanske inte.

Firman som fick utmärkelsen "årets rookie" av Älvsbyns kommun, Grund och Byggservice i Älvsbyn AB är nyligen avregistrerad för F-skatt pga "bristande redovisning/betalning".

Bolagets verksamhetsbeskrivning säger väl en del:
"Bolaget ska sanera husgrunder, montera avfuktare, utföra bygg- arbeten, köpa, förmedla och arrendera mark, bedriva handel med fastigheter och värdepapper samt med entreprenadmaskiner och fordon såsom traktorer, grävmaskiner, lastbilar och hjullastare samt därmed förenlig verksamhet."

http://www.alvsbynews.se/2012/10/naringslivets-parlor-prisbelonades-pa-arets-gala/
http://www.allabolag.se/5568242282/verksamhet

är det inte ett väldigt tunt lager grus i den grunden ?

A
Efter det hade han ju dessutom blivit utsedd till årets företagare av kommunen för sitt andra företag

Det är ju en varningsflagga om någon! Kommunala tjänstemän vet inget om företagande, hade de vetat det hade de inte suttit och harvat på ett jobb i kommunen.

• Gilla
Hammarfall och 4 till
  • Laddar…
hushem skrev:
är det inte ett väldigt tunt lager grus i den grunden ?
Nja, i Luleå ligger allt på sandbädd så man behöver inte gruset för att dränera....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.