44 817 läst · 53 svar
45k läst
53 svar
Lurad av VVSare? Avloppsrör till toalett och tvättställ
Hej,
Vi har haft vad som visar sig vara en riktig skojare till VVSare hos oss och desto längre tiden går desto mer fel hittar vi som de har gjort vilket i sin tur gör att vi blir osäkra på allt som de har gjort. De har dragit ett nytt avlopp för dusch, toalett och tvättställ, se bild nedan.
Fråga 1 - är det godkänt att ansluta toaletten till ett T-rör?
Fråga 2 - För tvättstället har han gjort en 45 graders böj, se bild nedan. Är det korrekt?
Fråga 3 - Problemet med att han har gjort den här 45 graders böjen är att muffen på röret kommer att komma i nivå med tätskiktet vilket gör då att vi inte kommer kunna sätta det tätt eftersom röret inte är slätt där. Finns det någon lösning på detta? Går det att sätta något utanpå röret så det blir slätt? Är det godkänt att vrida upp 110 röret och ta bort 45 böjen och bara ha ett rakt rör upp i 90 grader? Finns det någon annan smart lösning som jag missar?
Tack på förhand!
Vi har haft vad som visar sig vara en riktig skojare till VVSare hos oss och desto längre tiden går desto mer fel hittar vi som de har gjort vilket i sin tur gör att vi blir osäkra på allt som de har gjort. De har dragit ett nytt avlopp för dusch, toalett och tvättställ, se bild nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Fråga 2 - För tvättstället har han gjort en 45 graders böj, se bild nedan. Är det korrekt?

Logga in
Skapa konto
Fråga 3 - Problemet med att han har gjort den här 45 graders böjen är att muffen på röret kommer att komma i nivå med tätskiktet vilket gör då att vi inte kommer kunna sätta det tätt eftersom röret inte är slätt där. Finns det någon lösning på detta? Går det att sätta något utanpå röret så det blir slätt? Är det godkänt att vrida upp 110 röret och ta bort 45 böjen och bara ha ett rakt rör upp i 90 grader? Finns det någon annan smart lösning som jag missar?
Tack på förhand!
Ingen som har något svar på någon av frågorna? All hjälp är välkommenA a12345 skrev:Hej,
[bild]
[bild]
[bild]
Tack på förhand!

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 758 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 758 inlägg
1. Det är i alla fall dåligt eftersom avloppsvattnet även kommer att åka ut i golvbrunnen. Kolla om det står något i branschreglerna som Säker vatten ger ut.
2. Det är väl samma sak där, man har inte någon koll på åt vilket håll vattnet far.
2. Det är väl samma sak där, man har inte någon koll på åt vilket håll vattnet far.
Wc-avloppet skall absolut inte vara kopplat som du har det. Det skall vara kopplat med en gren. 45gr. I det sammanhanget är det felaktiga tvättställsavloppet som även det skall vara kopplat med en 45gr anslutning, en piss i Missisippi.
Hoppas jag uttryck mig tydligt nog.😀
Hoppas jag uttryck mig tydligt nog.😀
Vi har kollat på olika branschregler för våtrum och vi tycker att det är väldigt svårtolkat.
Misstänkte att det var så att WC-avloppet inte skulle vara så. Bara så att jag förstår vad du menar, ska avloppet till WCn och tvättstället vara som ett avstick från avloppsledningen som bilden nedan?Intet skrev:

Logga in
Skapa konto
Jag tycker det är väldigt lättolkat.A a12345 skrev:
"Spillvattenledning från WC-stol ska anslutas till liggande samlingsledning (L) med grenrör ≤ 45°."
Det finns inget utrymmattlls att tolka det på något sätt så att en 90-graders T-koppling blir ok.

Logga in
Skapa konto
Utan att veta regler så hade jag nog velat ha en fullständig böj direkt ur WCn för att inte bromsa upp flödet. Även en T-koppling med böj eller en 45 grader tror jag blir i princip tvärstopp när den är monterad horizontellt på det där sättet.
Hade övervägt att dra golvbrunnen en annan väg och anslutit till stammen efter WCn. Tvättstället blir knepigare...
Hade övervägt att dra golvbrunnen en annan väg och anslutit till stammen efter WCn. Tvättstället blir knepigare...
I vilken riktning? Vertikalt eller horisontellt?useless skrev:
Ja detta må inte vara enligt dom nya riktlinjerna, men vill du ha det bra så måste det bilas ur mycket med så att stammen kommer längre ut ifrån väggen, vet inte om ni kan göra det rent konstruktionsmässigt?A a12345 skrev:Hej,
[bild]
[bild]
[bild]
Tack på förhand!
Tyvärr så blir det väldigt svårt att bila ut tillräckligt mycket för att kunna lägga avloppet så som man ska enligt säker vatten. I så fall måste i princip hela badrummet bilas upp. Finns det något sätt att lägga avloppet så att det i alla fall funkar, dvs avloppsvatten inte kommer upp i golvbrunnen eller att det blir konstant stopp i toan? Jag förstår att det inte är önskvärt att göra så men tror tyvärr det är det enda valet jag har just nu.R Rejäl skrev: