Byggahus.se
Hej, skall sätta liggande panel på en sommarstuga. Denna står på plint och är väl ej helt rak i konstruktionen då den är från 60-talet.

När jag då tar vattenpass och går ett varv runt huset och markerar vart nedersta panelbrädans överkant hamnar om den ligger i våg huset runt så hamnar jag med en 4cm diff, gentemot underkant hus (syllen). Dvs på första brädan går brädan någon cm under syll medans på sista brädan går den många fler cm under.

Så känner jag att jag ej kan ha det, så frågan är då om jag kan höja panelen lite för var vägg, och hur mycket kan man i så fall höja panelen för att lura ögat att ej se detta om man ser 2 sidor samtidigt?

Någon som har kunskap om detta som ej jag besitter?

Blir väl knutbrädor också? Tror man kan flytta några cm iaf utan att man tänker på det om det är knutbrädor

N Nygge72 skrev:
Hej, skall sätta liggande panel på en sommarstuga. Denna står på plint och är väl ej helt rak i konstruktionen då den är från 60-talet.

När jag då tar vattenpass och går ett varv runt huset och markerar vart nedersta panelbrädans överkant hamnar om den ligger i våg huset runt så hamnar jag med en 4cm diff, gentemot underkant hus (syllen). Dvs på första brädan går brädan någon cm under syll medans på sista brädan går den många fler cm under.

Så känner jag att jag ej kan ha det, så frågan är då om jag kan höja panelen lite för var vägg, och hur mycket kan man i så fall höja panelen för att lura ögat att ej se detta om man ser 2 sidor samtidigt?

Någon som har kunskap om detta som ej jag besitter?
Jag förstår inte problemet?

Panelen täcker väl syllen?

Sätter du då den i våg så spelar det ju ingen roll hur snett huset är?

Är bara eventuellt sneda fönster som kommer synas..

nino nino skrev:
Blir väl knutbrädor också? Tror man kan flytta några cm iaf utan att man tänker på det om det är knutbrädor
Ja så är min känsla med, även om jag bara tänkt höja typ 0.5-1.0 cm/vägg

Violina Violina skrev:
Jag förstår inte problemet?

Panelen täcker väl syllen?

Sätter du då den i våg så spelar det ju ingen roll hur snett huset är?

Är bara eventuellt sneda fönster som kommer synas..
Rent krasst är det ju så, men då jag reglat upp väggen efter befintlig vägg, så blir det lite lite spikläkt att fästa i (även om det räcker) till nedersta raden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.