590 läst · 4 svar
590 läst
4 svar
Lura ögat - Liggande panel
Hej, skall sätta liggande panel på en sommarstuga. Denna står på plint och är väl ej helt rak i konstruktionen då den är från 60-talet.
När jag då tar vattenpass och går ett varv runt huset och markerar vart nedersta panelbrädans överkant hamnar om den ligger i våg huset runt så hamnar jag med en 4cm diff, gentemot underkant hus (syllen). Dvs på första brädan går brädan någon cm under syll medans på sista brädan går den många fler cm under.
Så känner jag att jag ej kan ha det, så frågan är då om jag kan höja panelen lite för var vägg, och hur mycket kan man i så fall höja panelen för att lura ögat att ej se detta om man ser 2 sidor samtidigt?
Någon som har kunskap om detta som ej jag besitter?
När jag då tar vattenpass och går ett varv runt huset och markerar vart nedersta panelbrädans överkant hamnar om den ligger i våg huset runt så hamnar jag med en 4cm diff, gentemot underkant hus (syllen). Dvs på första brädan går brädan någon cm under syll medans på sista brädan går den många fler cm under.
Så känner jag att jag ej kan ha det, så frågan är då om jag kan höja panelen lite för var vägg, och hur mycket kan man i så fall höja panelen för att lura ögat att ej se detta om man ser 2 sidor samtidigt?
Jag förstår inte problemet?N Nygge72 skrev:Hej, skall sätta liggande panel på en sommarstuga. Denna står på plint och är väl ej helt rak i konstruktionen då den är från 60-talet.
Panelen täcker väl syllen?
Sätter du då den i våg så spelar det ju ingen roll hur snett huset är?
Är bara eventuellt sneda fönster som kommer synas..
Rent krasst är det ju så, men då jag reglat upp väggen efter befintlig vägg, så blir det lite lite spikläkt att fästa i (även om det räcker) till nedersta radenViolina skrev:
Liknande trådar
-
Har jag blivit lurad? - muntlig offert och rotavdraget på fakturan?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Manuell avfrostning - kan man leva med det? Känner mig lurad
Vitvaror -
Skarvad fiberkabel - lurade?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Gammal fuktskada - känner oss lurade
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Har precis köpt fritidshus - blev jag lurad?
Fritidshus