Byggahus.se

Luktar svett från vägg

1. E
    Medlem · 386 inlägg
    Jag har ett rum som luktar illa, främst på sommaren. Rummet är en utbyggnad. Jag är nästan 100 på att lukten beror på att det finns en gammal yttervägg som tidigare ägare inte har brytt sig om att riva helt, så puts och främst gammal tjärpapp är kvar i väggen som nu är inne i huset.

Tjärpappen/vindpappen luktar inget vidare. Huset är från 40-talet i mitt fall.

2. U
    Medlem · 3 222 inlägg
    Luktar det brottarbralla så är det någon kemisk process igång. Det kan vara olika material som reagerar med varandra på ett obra sätt eller kanske ett läckande rör och en mikrobiell påväxt som konsekvens.

Visst kan det vara frestande att köra på lite deo men finns ett grundproblem som bör lösas.

3. O
    Medlem · 1 742 inlägg
    Knappt mer än ett helgprojekt att öppna en gipsad vägg på ett par ställen, inspektera och lukta om det kommer inifrån väggen. Om det gör det så öppna helt. Riva ut det som luktar. Sen slå igen väggen, spackla och måla.

är det syllar eller dylikt dom luktar så blir det ju större men att gå år efter år och störa sig på misslukt hade jag aldrig pallat.

4. J
    Medlem · 1 inlägg

Hej,
    Dessvärre har jag ingen lösning på ditt svett-luktande” problem utan står själv med ett! Har bott i huset i drygt tio år. Målade en vägg med en beigerosa färg och sedan tapetserade en tapet i samma färg. Rätt exakt ett år senare känner jag en tydlig svettlukt från tapeten. (Typ som min gamla farmor kunde lukta med hennes syntetklänningar.) Definitivt ingen råttlukt eller liknande. Bara svettlukt på bara den tapetserade väggen. Andra målade väggar luktar ingenting. Tapeten är non-woven, Carma & Co ”Rosemore”, och har en lite lätt skimmrande yta (dock inte plastig). Funderat på vad som hänt och om det skulle kunna vara någon kemisk reaktion. Vad som nu skulle kunna hända med en tapet och tapetklister typ...?! Iaf så himla tradigt när vi äntligen renoverade dotterns rum och så luktar det så precis där hon har sängen.
    Lycka till och skriv gärna om ni kommer på ”felet”!

/Mvh JT