Byggahus.se
Det har börjat lukta från vårt handfat i badrummet.

Vi hade ett gammalt kök som vi rev ut och byggde istället ett nytt i en annan del av huset. Avloppet till det nya köket drogs ner i källaren och anslöts till brunnen i tvättstugan.

In till det gamla köket har det aldrig funnit någon dörr påhängd på karmen, så när vi skulle riva ut det gamla köket hämtade jag en dörr och hängde dit (vi flyttade in sommaren 2015).

När dörren in till gamla köket varit stängd och det luktat lite instängt har jag misstänkt att det kommit från avloppet. Det var dock inte så tilltagande lukt men ändå uppenbart noterbart.

(tidigare har det inte luktat alls i gamla köket, men det antar jag beror på att det aldrig funnit en dörr påhängd där så ventilationen har varit god)

Det gamla köket ska bli sovrum och jag tänkte att lukten löser sig när jag river ut köket och sätter igen avloppet. Sagt och gjort, det gamla köket revs ut och renovering pågår nu för att göra sovrum där.

Gjutjärnsavloppet i gamla köket sågades av och pluggades igen. Den instängda lukten i sovrummet försvann.

På motsatt sida har vi en toalett/badrum, endast en hall, nån meter bred skiljer rummen åt. Nu har det sedan en tid börjat lukta "avlopp" från handfatet. Under denna toalett, på nedervåningen i källaren finns ytterligare en toalett samt dusch. Där luktar det inget alls vad jag känner, men när jag tar bort pluggen nederst på handfatets vattenlås så kommer den en rejäl stank ur röret som inte direkt avtar när röret är öppet.

---

Min egna teori är att det fanns en viss lukt redan innan i gamla köket som bara märktes när ventilationen blev sämre (när dörren hängde på och sedermera stängdes) kanske i kombination med att det inte användes.

När sen avloppet i det gamla köket pluggades igen, tog luften och därmed lukten vägen upp i handfatet på toaletten.

Under gamla köket ligger garaget och där går avloppet (ett gjutjärnsrör 75 mm) ner som en stolpe och sen rakt ner i marken. I nuläget ligger avloppet i gamla köket pluggat under golvet i gamla köket - därefter tar det vägen ner i garaget.

Vad kan jag göra för att få bort avloppslukten på toaletten.

Uppdaterad 2: När jag tätat handfatet provisoriskt (och vädrat) så känns lukten inte alls lika stark längre, en svag stank bara.

Redigerat:
Hur ser luftningen ut?

Jag vet inte, hur kan jag kolla det?

Vad gäller ventilation så är det självdrag och ganska rakt ovanför ventilen i badrummet på yttertaket sitter en takkupa i plåt där luft kan komma ut.

harry73
luftningen av avloppet menade Anna_H. Vid handfat/toa/brunn har man ett vattenlås som håller avloppet lufttär på din sida. När det trycket i avloppsnätet ändras (storm eller ett stort flöde med avloppsvatten) kan lite luft tryckas igenom vattenlåset, som orsakar dålig luft. Därför fortsätter man stammen uppåt och har ett litet rör som kommer ur taket. Där finns inget vattenlås och den luftning ser till att tryckvågor genom avloppet går ut där istället för vid handfatet.
Så du behöver ha ett luftningsrör någonstans

Tack, låter som jag får ta dit en vvs:are som kan hjälpa mig med ett luftningsrör.

En fråga, måste detta luftningsrör för att vara effektivt gå upp genom taket. Skulle man kunna kapa avloppsröret som går ner i garaget (från gamla köket som inte används) koppla på en skarv och leda ut luften ganska nära husgrunden (om nu gamla köksavloppet är ihopkopplat med badrumsavloppet under marken) Jag vet ju dock inte om det löser problemet, men det kanske märks om luften släpps ut i garaget istället, om det skulle sluta lukta på toaletten tänker jag. Och därefter leda ut det genom fasaden.

harry73
När man t ex spolar toaletten spolar man en stor mängd vatten genom avloppet som skapar ett vakuum efter sig, det kan också vara ett problem, så jag antar att luftningsröret ska sitta sist på avloppstammen

Tack Harry, jag får kolla med nån firma så det blir rätt gjort.

Redigerat:
tommib
Ofta kräver kommunerna (som står för bygglov och åtminstone här i stockholm vill ha en bygganmälan när man ändrar VVS) att avloppets avluftning ska mynna fritt över tak i egen pipa (dvs du får inte bygga in det i skorstenen). Vet inte hur reglerna ser ut i Jönköping.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.