Byggahus.se

Lukt i tapet, vad göra?

1. O
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi flyttade in i en bostadsrätt nyligen och har en unken lukt i tapeten i hallen. Kollat med BRF, och det finns inga stammar i närheten av väggen. Lukten verkar vara lokaliserad till området under den väggfasta klädhängaren som lämnades kvar av tidigare ägare. Vår teori är att de har hängt blöta kläder som hängt mot tapeten. Kan det vara ngt annat? Kan tapetklistret vara orsak till lukten?

Provat att gnugga med ättikssprit, diskmedel och allrengöringsmedel, men lukten kommer alltid tillbaka. Ventilationen i hallen är nog ganska kass, om jag vädrar med öppen ytterdörr och korsdrag en stund så försvinner lukten ganska snabbt, men i vanliga fall så står nog luften ganska still.

Några tips? Vi tycker tapeten är riktigt snygg och den ser väldigt ny ut, vore synd att behöva tapetsera om.

2. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Bild? Jag har svårt att tänka mig att blöta kläder skulle ha möglat till väggen utan att det syns på tapeten. Låter mer som en död råtta i väggen eller något liknande.

3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det råkar inte vara så att ni har er elcentral (proppskåp) där ? Det brukar vara populära platser för möss och väl inne brukar de inte komma levande ut.