Byggahus.se

Lukt från träfiberisolering och linisolering?

1. HakanR
    Medlem · 7 inlägg

HakanR

Medlem
    Jag ska byta isoleringen i blindbotten på vårt fritidshus. Eftersom jag är svårt allergisk mot många olika lukter och vissa typer av kemikalier, försöker jag att hitta den isolering som förhoppningsvis ska ge mig minst besvär.
    Glasull och stenull innehåller ju Bakelit som är en härdplast bestående av fenol och formaldehyd, så de går bort direkt. Jag har skaffat prover på Hunton träfiberisolering samt Isolina linisolering. Jag kan känna att bägge luktar en del (de är nya ur paket), i och för sig gott, men min fråga är om det finns några erfarenheter här på forumet om de här lukterna avtar med tiden och i så fall hur mycket.
    Jag är kanske mest intresserad av Hunton träfiber som luktar en hel del av nytt trä och lite i kraftigaste laget för mig. Vad ska man tro om trälukten om ca 12 månader? Har den minskat då?

2. K
    Medlem · Västra Götaland · 146 inlägg

Karl P

Medlem
    vi har båda delarna här.
    Isolinan känner vi inte alls, men Hunton kände man av och till under det första året. Speciellt vid högre luftfuktighet

3. J
    Medlem · 239 inlägg

JohanN03

Medlem
    Använde Hunton Nativo till en utbyggnad och jag kan känna en lätt doft typ som ättika efter mycket hög luftfuktighet vid regn följt av gassande sol. Känner doften vid uteplatsen. Ingen doft inomhus. Visste om att det kan lukta men valde isoleringen ändå. Härlig att arbeta med! Misstänker att det är från brandhämmande ammoniumfosfat lukten kommer ifrån.

Inget som stör mig dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.