1 689 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lukt från nytt avlopp
Jag har en ny toa på övervåningen där avloppsrören går ut i hallen och ner i källaren.
Det går även en avluftning ut genom taket genom en tegelpanna (dvs ingen skorsten eller så...)
Upplever dock att det ibland lukar lite avlopp i hallen. jag har kopplat allt själv och har varit väldigt noga med att få ihop allt rätt men luktar gör det så jag misstänker två orsaker
1. Någon packning läcker luft
2. lukten från taket kommer in på något sätt. Känns liiiite långsökt men det är ju ett gammalt hus så vem vet
Hur kan man felsöka detta tro? nån form av tryckmätning skulle ju i teorin funka men det blir ju inte helt lätt att få till....
"Fullösning" skulle ju va att få till ett drag på taket så att en eventuell luftläcka försvinner.
Kan man spruta in nått gegg i rören som gottar till eventuellt torra packningar?
Tejpa alla skarvar man kommer åt ...är dock inte så många men kommer åt...
Det går även en avluftning ut genom taket genom en tegelpanna (dvs ingen skorsten eller så...)
Upplever dock att det ibland lukar lite avlopp i hallen. jag har kopplat allt själv och har varit väldigt noga med att få ihop allt rätt men luktar gör det så jag misstänker två orsaker
1. Någon packning läcker luft
2. lukten från taket kommer in på något sätt. Känns liiiite långsökt men det är ju ett gammalt hus så vem vet
Hur kan man felsöka detta tro? nån form av tryckmätning skulle ju i teorin funka men det blir ju inte helt lätt att få till....
"Fullösning" skulle ju va att få till ett drag på taket så att en eventuell luftläcka försvinner.
Kan man spruta in nått gegg i rören som gottar till eventuellt torra packningar?
Tejpa alla skarvar man kommer åt ...är dock inte så många men kommer åt...
Har varit med om precis samma sak och det var den helt nya stosen Jafo Gas som inte höll tätt mellan toastolen och avloppet. De måste tydligen vara inbyggda i tätskiktet.
Bytte till en stos av samma märke som toastolen så blev det tätt!
Bytte till en stos av samma märke som toastolen så blev det tätt!
Mitt var också lite sporadiskt och jag var inte helt 100 på var det kom ifrån då det även luktade utanför badrummet (trots att det fanns en badrumsfläkt med konstantflöde i badrummet), men jag tyckte det luktade extra mycket om jag sniffade i bakkant av toastolen. Sen vi bytte stosen har det inte luktat någonting.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden