Byggahus.se

Lukt av gammal människa

1. J
    Medlem Nivå 2
    Vi hade liknande problem i vårt hus från -53, något luktade "speciellt". När vi gjorde första stora renoveringen och rev ut gamla köket insåg vi att lukten satt i golvet. Det var 3 lager gamla limmade plastmattor och sedan parkett på det. Kom som en plym mot näsan när jag rev.

Lukten försvann från övervåningen efter renoveringen blev klar, och sedan har vi renoverat bort resten av gamla golven i huset och allt är nu luktfritt :)

Så gammal plast och gammalt lim kan definitivt ge den odören du beskriver. Lyft och glutta, sniffa i några hörn på dolda, väl valda platser. Skär upp en bit och kolla läget.

• Laddar…
  2. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Så måste det vara. Om ni själva kunde känna det så skulle ni väl inte bo kvar i det, eller hur? ;) :D

3. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    Vid en renovering av ett av det lokala sjukhusets äldre hus bara häromåret, lyckades byggfirman som anlitats limma fast plastmatta med organiskt lim. Mycket snart ruttnade det följaktligen, och hela renoveringen fick göras om.

Förutom ett praktexempel på dåraktig hantering av offentliga medel och fuskande/inkompetenta byggare, så är det också ett utmärkt exempel på att det kan finnas väldigt mycket som kan lukta i ett huse...

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 4
  5. Stl
    Medlem · Nivå 3
    Det har kommit så många svar, kloka svar om dålig städning, olämpliga material och annat att jag inte tänker orda om själva sakfrågan (annat än att instämma, klorin är lysande när man, som jag, köper ett hus av en 84-åring som bott nästan 60 år i sitt hus och blivit blind under tiden)
    Med lite tur blir vi alla gamla.
    Men trådskaparen, och andra som förtjust instämt här kanske skall fundera över när ordval är onödigt sårande, rentav kränkande.
    Skulle trådskaparen skriva: "det luktar neger här"?
    Eller:"det luktar horkäring här"?
    Förhoppningsvis inte.
    Svårare är det inte. Byt ut en svepande kategorisering mot en annan och se hur det funkar.

Och, ja, jag är en äldre vit, kränkt man ..;)

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Det luktar laggård här. Funkar för mig. Att vara gammal är bara en kränkning i ett samhälle där ålderdom i sig ses som kränkande och ungdom är det enda gångbara idealet. Att jämföra gammal med rasistiska epitet är om något kränkande.

7. F
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Jag har hört att det kan vara limmet under mattor som luktar. Har ni någon limmad matta någonstans skulle jag börja att ta bort den och limmet.

8. A
    Medlem Nivå 1
    Gamla plastmattor ut, förbättra ventilation om den är undermålig

9. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Att de var fuktiga vid monteringen 40 år sedan kan knappast ha med det hela att göra.

10. Stl
    Medlem · Nivå 3
    Anna_H, Du verkar missa att du själv använder "luktar laggård" för att det luktar skit. Eller tänkte du på något annat som luktar i laggård?. Trådskaparen använde "gammal" för "luktar illa".
    Men var och en får gärna välja sin egen kränkning, för min del.

11. S
    Medlem · Nivå 4
    Rev ut ett ganska nytt laminatgolv förra året som luktade riktigt illa , lukten var ungefär som att man spillt
    ut hinkar med skurvatten som fått tränga in i golvet .
    För övrigt , dålig lukt kan man inte lära sig leva med , den stör hela tiden , så ta i med storsläggan och
    fortsätt riva tills du hittar det

12. A
    Medlem Nivå 1
    Kolla om det finns asbets i mattorna innan ni börjar riva. Äldre mattor i mitt hus innehöll inte det men bra inte utsätta sig i onödan

13. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Laggårdslukt i ett boningshus är en för platsen icke önskvärd lukt, liksom lukten av gammal människa i ett hus där det inte finns någon gammal människa. Men inte luktar det illa.

14. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Angående ”lukt av gammal människa” så vill jag summera det som står i länken som lars_stefan_axelsson visade. Mycket intressant ifall någon har missat det.

Över hela världen tycks det finnas en uppfattning om att vi luktar på ett speciellt sätt när vi blir gamla, japanerna kallar doften för Kareishu.

Den svenska forskaren Johan Lundström vid Monell Chemical Senses Center i Philadelfia, USA har lett en studie för att undersöka vad vi tycker om människors lukt vid olika åldrar. Man lät människor i tre olika åldersgrupper sova i en t-shirt fem nätter i rad. I armhålorna la man kuddar, som sedan klipptes isär och lades i burkar. Sedan fick 41 personer lukta på kuddarna från tröjorna och ranka dem efter doft.

I studien kom man fram till följande resultat:

- Den äldre gruppens doft gick att urskilja enkelt.
    - Män i åldern 45-55 år luktade sämst.
    - Kvinnor i åldern 45-55 år hade den mest behagliga doften.

Av artikeln framgår även att kvinnor i 60-årsåldern brukar rankas som mest väldoftande, pga att de brukar ha en ganska svag doft. Det kan också bero på ett doftminne hos oss, minnet av att ha suttit i mormors eller farmors knä och ätit bullar.

Det är alltså inte så konstigt att TS kallar doften "lukt av gammal människa". Förmodligen är det ett doftminne från barndomen.

15. B
    Medlem Nivå 1

Förstår exakt vad du menar med lukten!

Jag har ett hus - byggår 1936, linoleumgolv, tretex + tapetlager på tapetlager, en del massonit här och där och stomme av stående, notade, timmerplank.

Jag har delvist rivit mig in till stommen och upplever att när jag når dit försvinner lukten av gammal människa (jag brukar tänka nylonklänning :) ) och den ersätts av furudoft. Jag skulle inte snåla på ytskikten eftersom i mitt fall omfattas även elen som går i frästa kanaler i gamla metallrör med typ kolbeläggning inuti (bly, zinkrör?). Dessa rör har en distinkt och obehaglig lukt och nån idiot har dragit in ny kabel i dem -- tyvärr typ en blandning av ledare, oisolerad lampkabel samt apparatsladdar (RK/FK, RKK och SKX!) dessutom väldigt ovarsamt med öppna trådar som följd. Den äckliga gamla elen med isoleringsband är också delvis kvar. På grund av allt detta klöser jag mig fram till kablar, rör, dosor - allt ska bort och nytt skall så småningom in efter att ett nytt proppskåp med jordfelsbrytare satts in.

Jag tror att man i slutänden mår bäst av att helt enkelt göra jobbet grundligt och omsorgsfullt så att man hittar alla eventuella farligheter/brister, får bort alla eventuella råttlik, äckelheter, lukter och skitmaterial (jag hade exempelvis en hel del gamla lämnade rör och kablar och vem vet vad som går vart då?). Dessutom vill man kanske ändå sätta upp gipsskivor/plywood och räta upp snedheter?

Jag tror lukten framför allt sitter i tapeterna och eventuellt i tretex men om den sitter i spånskiva vet jag inte, men tvivlar på det ifall det inte varit en riktig snuskigt lagd människa i huset med typ kattpiss all over. Å andra sidan är spånskiva så billigt att man gott och väl kan byta dem eller byta till plywood om man har reglade hus med isolering i = eventuellt döda råttor i isoleringen. Själv behöver jag inte plywood för ökad stabilitet så jag kommer köra på gips för brandsäkerheten och därefter bara köra utvändigt dragen el.