Håller på att renoverar ett hus på 250m2 och bygger då om från direktverkande el till ett vattenburet system.
Är nu inne på att skaffa en luft vatten värmepump en sån som endast har en utedel. Funderar då lite på varmvatten/tappvatten)
Om jag har en sån pump hur stor acctank bör man satsa på? och vad är bäst att ha en med förrådsberedare eller en med slinga? känns ju som att en görrådsberedare vore det bästa. Men luftvattenpumpen värmer väl inte upp vattnet tillräckligt för att det ska bli varmvatten? Ska man ha en separat vvb där man drar förvärmt vatten från acctanken?
Huset byggs om till golvvärme vilket ju är gynnsammast vid luft vatten värmepump(lägre framledningstemp)

Hälsn Calle

C calle336 skrev:
Håller på att renoverar ett hus på 250m2 och bygger då om från direktverkande el till ett vattenburet system.
Är nu inne på att skaffa en luft vatten värmepump en sån som endast har en utedel. Funderar då lite på varmvatten/tappvatten)
Om jag har en sån pump hur stor acctank bör man satsa på? och vad är bäst att ha en med förrådsberedare eller en med slinga? känns ju som att en görrådsberedare vore det bästa. Men luftvattenpumpen värmer väl inte upp vattnet tillräckligt för att det ska bli varmvatten? Ska man ha en separat vvb där man drar förvärmt vatten från acctanken?
Huset byggs om till golvvärme vilket ju är gynnsammast vid luft vatten värmepump(lägre framledningstemp)

Hälsn Calle
Vad menar du med endast utedel?

Den är ju alltid kopplad mot en innedel som då också innehåller tank för VV samt ventiler e.t.c. för att växla mellan VV och uppvärmningsslinga.

Skaffa ett paket med värmepump och tillhörande elpanna med inbyggt styrsystem, varmvattenberedare, etc. Annars kommer du aldrig få ihop en väl fungerande lösning...

• Wow
lat och 1 till
  • Laddar…
C calle336 skrev:
Nä det va en sådan som dök upp men kanske inte funkar om man vill ha varmvatten också.
[länk]
Jag antar att du har läst alla varningar för Outl1?

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Visst går det att få till ett system med en sån där värmepump eller motsvarande. Men det blir mycket VVS-arbete att göra själv och många prylar att skaffa (sling- eller mantelvarmvattenberedare, tank med elpatron, växelventil, cirkpumpar, etc). Ett annat problem är att kvaliteten och prestandan inte är på topp på de där "kinapumparna". Kombinerat med Outl1's icke-existerande kundsupport kan det bli en dyrköpt läxa.

I slutändan brukar det bli en bättre lösning om man köper en "märkespump" med tillhörande inomhusdel som innehåller allt man behöver och har fungerande garantier.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Visst går det att få till ett system med en sån där värmepump eller motsvarande. Men det blir mycket VVS-arbete att göra själv och många prylar att skaffa (sling- eller mantelvarmvattenberedare, tank med elpatron, växelventil, cirkpumpar, etc). Ett annat problem är att kvaliteten och prestandan inte är på topp på de där "kinapumparna". Kombinerat med Outl1's icke-existerande kundsupport kan det bli en dyrköpt läxa.

I slutändan brukar det bli en bättre lösning om man köper en "märkespump" med tillhörande inomhusdel som innehåller allt man behöver och har fungerande garantier.
Nä jag började nästan misstänka att det ju drar med sig lite saker så de blir typ samma pris som å köpa komplett paket

useless useless skrev:

Håller med.
Min egen lösning som jag lätt skulle göra igen är just nästan det du skrev(med acktank med slinga , ventiler crikpump etc etc) fast med en märkes LVVP från en lokal firma.
Gillar man att designa och göra allt själv som jag så är det kul och enkelunderhållet, men investeringskostnaden är lika som "märkespump med innedel & installation från lokal firma"
Det stora som skiljer är att med min egen lösning och design så har jag mer flexibilitet för att ansluta poolvärme (som jag gjort och fungerar perfekt) eller solvärme (som jag inte gjort pga slut på renoveringsbudget det blev uterum istället).

Har man inga "extra" planer eller specialbehov av nån specifik anledning,
kör på märkes VP med innedel.

B
M MrDizzy skrev:
Håller med.
Min egen lösning som jag lätt skulle göra igen är just nästan det du skrev(med acktank med slinga , ventiler crikpump etc etc) fast med en märkes LVVP från en lokal firma.
Gillar man att designa och göra allt själv som jag så är det kul och enkelunderhållet, men investeringskostnaden är lika som "märkespump med innedel & installation från lokal firma"
Det stora som skiljer är att med min egen lösning och design så har jag mer flexibilitet för att ansluta poolvärme (som jag gjort och fungerar perfekt) eller solvärme (som jag inte gjort pga slut på renoveringsbudget det blev uterum istället).

Har man inga "extra" planer eller specialbehov av nån specifik anledning,
kör på märkes VP med innedel.
Jag köpte monoblock, typ denna fast en äldre variant, dockade mot en acktank/vvb med inbyggd beredare för värmepump (nibe vpa serie). Växelventil för att växla mellan värmedrift med flytande kondensering eller om man ska göra varmvatten. Fick tag på beredaren begagnad för småslantar, och känner en elektriker som fixade elbiten billigt. Hela installationen landade på runt 40k för 9kW vp (exkl elpatron, mätt vid -15c/55c framtemp). Den har gått felfritt i 10år nu.

Skulle göra om det igen alla dagar i veckan, den dagen då värmepumpen ger upp.

Håller med om att man inte ska köpa noname VP, installerar man själv kan man gott kosta på sig bra material på det man installersr.. det är i vp det kommer trassla, och så står man nån månad med elpatron.

https://www.polarpumpen.se/varmepum...BwE&gbraid=0AAAAADm-OnmxKgqs6IVszTwZapOX0YRWa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.