2 707 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Luftvattenvärmepump Ecodan SWM80 högljudd
Hej. Tänkte bara kolla om någon annan sitter på en Ecodan SWM 80? Jag köpte och fick en installerad för några veckor sen och slogs av hur extremt högljudd utedelen är. Jag känner att det inte är hållbart för varken mig själv eller grannar i längden. Hur gör ni andra med luftvattenpumpar? Utedelen sitter ca 7 meter ifrån hålet i husväggen, vet inte om det gör att den behöver jobba mer och därför låter mer? Vårt hus är 156kvm.
Eller är det bara jag som inte fattade att det är såhär det är att ha L/Vpump? Hur lever man med grannar då?
Eller är det bara jag som inte fattade att det är såhär det är att ha L/Vpump? Hur lever man med grannar då?
Redigerat:
Har läst att det är väldigt många som klagar på ljudnivån på Ecodan och Mitsubishi har fått byta ut många utedelar i t.ex. Skåne. Kräv att de felsöker och om det inte hjälper för ljudnivån så kräv att få en ny utedel. Arbetsmiljöverket har en ljudmätningsapp man kan ladda ner och mäta för att få en uppfattning om dB-nivåer. Grannarna ska definitivt inte behöva besväras.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Med tanke på hur varmt det är ute så borde den gå väldigt lugnt utan påfrysning så borde inte låta mycket !
Nu kanske detta är långt norrut där det är kallt ute och då väsnas dom lite mer, tror inte jag lyssnat någon SWM80 så vet ej hur mycket dom väsnas ”normalt” men din återförsäljare borde rätt snabbt kunna höra vad som låter.
Nu kanske detta är långt norrut där det är kallt ute och då väsnas dom lite mer, tror inte jag lyssnat någon SWM80 så vet ej hur mycket dom väsnas ”normalt” men din återförsäljare borde rätt snabbt kunna höra vad som låter.
Har en lite större SWM100 och den väsnas också en del. Har bara haft den exakt ett år och här i södraste Skåne har vi inte haft mer än -3 någon enstaka natt den här säsongen. Väldigt nöjd med anläggningen för övrigt
Liknande trådar
-
Installationsanvisning luftvattenvärmepump, IVT AirX, Air Modul?
Värmepumpar -
Ecodan 2-zon kit för förråd/garage
Värmepumpar -
Acktank i radiatorslinga med Mitsubishi Ecodan split (varvtalsstyrd)
Värmepumpar -
Rimligt pris på luftvattenvärmepump?
Värmepumpar -
Mitsubishi SWM80 Ecodan - varför sänks tanktempraturen vid start
Värmepumpar