Byggahus.se

Luftvatten utanför huset?

1. T
    Husägare · Falköping · 50 inlägg

Takfönster

Husägare
    Nu blir det att kolla upp möjlighet till vettig placering och storlek på luftluft så de blir bättre på övervåningen samt luftluft till garaget. En plan och budget för vattenburet hade vart bäst då de kanske till och med bara kunnat vara ett år bort med då de lösningarna är ett frågetecken så skippas de iaf tillfälligt. Om diverse firmor jag frågar inte säger annat

Vill helst ha vatten buret men skippar de i plan a just nu. Då jag självklart INTE roas av temperaturen i barnens rum. Så prioriteras de före vattenburet och slippa ljud från luftluft in i vårt sovrum

Kamin på övervåningen ska ochså kollas upp då den kan göra nytta vid strömavbrott men en luftluft där med underlättar ju att ha som ac ochså så de kan nog duga med även till uppvärmning när de inte eldas

• Laddar…
  2. T
    Husägare · Falköping · 50 inlägg

Takfönster

Husägare
    Helt perfekt hoppas ja
    Vi rev nu en hylla i förrådet och hittade en golvbrunn under. Placerad i det hörnet jag vill ha innerdelen till luftvatten ev bergvärme.
    Om man inspekterar golbrunnen så den är säker så kanske min plan att ha vattenburet i garage och in till huset via köket funkar?
    Vi rev hyllan för att ha en luftluft men när den gjort sitt om 5-15 är så kanske luftvatten är en möjlighet?
    Luftluft för AC inne behåller vi då samt kamin/vedspis vad gäller strömavbrott ev även solceller till hjälp med elförbrukning.
    Vad tror ni om det?

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Västmanland · 350 inlägg

BSOD

Medlem
    Jag drog rör till element genom köksskåp som sitter i tvättstugan. Det är väl inga direkta problem med det, tar lite tid bara. Det är ju inte så att man försvagar skåpen markant och får hållfasthetsmässiga problem. Och skulle en skarv börja läcka i köksskåpet så lär man snabbt upptäcka det.

Men visst ser det lite udda ut (i mitt fall måste man ligga på knä för att se rören). Men jag tror stommen på skåpen lär hålla ca 30år eller liknande, även om inte luckan gör det. Känns som man kan ta lite trixande med rören nästa gång man byter stomme...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.