Byggahus.se
Har en luft vatten värmepump. Verkningsgraden går ju ner med temperaturen som ni vet,
Vi har även ett vår/höst uterum som vi inte använder på vintern. När det är soligt ute så blir det varmare i uterummet än ute, även på vintern.
Funderar på om det skulle ge någon besparing om man byggde in luftvatten pumpen i ett enklare växthus (givetvis med god luft tillflöde ett rum som är isolerat. Eller är luft växlingen så stor till pumpen att det inte gör någon skillnad över huvud taget? Skulle även kunna leda in husets ventilation i "växthuset" . Ut-luften håller ju ca 20 grader 35l/minut... roligt att klura :)

• Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Kommer inte ge märkbar effekt tyvärr.

• Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer inte ge märkbar effekt tyvärr.
Misstänkte det,- ungefär hur mycket luft omsätter en 5kW värmepump när den kör vid tex 0 grader och levererar 42 grader vatten? Har du en uppfattning?

M
Det största problemet är att den går mer eller mindre konstant vintertid. Eller i alla fall halva dygnet.
Dvs - luften kommer aldrig hinna värmas av växthuset.

Du hade tjänat mer på solceller för värme.

Att ta ner ett 100 kubiks växthus till utetemp tar nog bara någon minut, men jag har iofs inga siffror som stödjer argumentet, mer än att det är en 35-40cm fläkt som skyfflar görmycket luft.

M Marcussjogren skrev:
Det största problemet är att den går mer eller mindre konstant vintertid. Eller i alla fall halva dygnet.
Dvs - luften kommer aldrig hinna värmas av växthuset.

Du hade tjänat mer på solceller för värme.

Att ta ner ett 100 kubiks växthus till utetemp tar nog bara någon minut, men jag har iofs inga siffror som stödjer argumentet, mer än att det är en 35-40cm fläkt som skyfflar görmycket luft.

Tack- Stämmer säkert.. Fast det är relativt enkelt att leda utblåsluften till pumpen., bara några rör.. jaja det får bli ett framtida experiment när det finns tid över. Först blir det elceller som driver en värmepatron som sitter i en acktank. hade gött

M
U Ulf1 skrev:
Tack- Stämmer säkert.. Fast det är relativt enkelt att leda utblåsluften till pumpen., bara några rör.. jaja det får bli ett framtida experiment när det finns tid över. Först blir det elceller som driver en värmepatron som sitter i en acktank. hade gött
Är det inte bättre att satsa på någon värmeåtervinning om du redan har centralt utblås från huset? Då hade du förmodligen kunnat optimera det.
Det här med att förvärma luft till värmepumpar har diskuterats och fantiserats om sedan de kom, så det är liten chans att själv komma på något genialt. Om än inte omöjligt :)

• Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Är det inte bättre att satsa på någon värmeåtervinning om du redan har centralt utblås från huset? Då hade du förmodligen kunnat optimera det.
Det här med att förvärma luft till värmepumpar har diskuterats och fantiserats om sedan de kom, så det är liten chans att själv komma på något genialt. Om än inte omöjligt :)
Stämmer säkert, det handlar egentligen inte om att jag vill minska värmekostnaderna finns som sagt många enklare sätt att göra det på utan mer av intresse, för att se om det går.. Men som sagt troligen kommer det inte ge något alls att leda in ventilationsluften i ett isolerat utrymme ca 10kubik stort , med glas tak temperatur skillnaden lär ju bara öka någon grad utan sol och ca 10 grader med sol . Den skillnaden försvinner troligen på ett ögonblick när pumpen startar. En dag när jag får this ska jag prova . Enkelt att mäta tex temp ute, inne i rummet före och under tiden pumpen startar. Den som lever får se :)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Om du stänger in pumpen så kommer den att kyla ner luften där kraftigt. På exakt samma sätt som pumpen i en frys gör. Men med mycket högre effect så det kommer bli mycket kallt mycket snabbt.

Att leda ut utblåset från huset till pumpen tror jag inte heller är så bra.
Nu gissar jag bara men det skulle kunna vara så att den fucktigare inomhusluften orsakar mer isbildning på pumpen. Så att den måste stänga av och defrosta sig oftare.

Pumpen behöver säkert 2-3000 kubikmeter luft i timmen när den går, så varmluften i ett utrymme på några tiotal kubik är snabbt förbrukad.

useless useless skrev:
Pumpen behöver säkert 2-3000 kubikmeter luft i timmen när den går, så varmluften i ett utrymme på några tiotal kubik är snabbt förbrukad.
OK är det de luftmängderna som vi partar om då är det helt meningslöst. Tack för alla svar:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.