Byggahus.se

Luftvärmesystem, hjälp!? Uppvärmning 1-plansvilla?

993 läst  32 svar

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej! Har precis köpt ett hus som har ett gammalt luftvärmesystem samt en luft/luftvärmepump.

Luftvärmesystemet heter Riquma QLV3E, har dålig information om det men skall tydligen ha sålts från företaget som heter Riquma och höll till i Timrå, men gick i konkrus 1991. Och luften värms upp med direkt el.

Mitt problem är att jag kan tycka driftkostnaden är lite hög pga detta och ser mig för över ett nytt system som värmer huset. Sedan att det sitter EXTREMT mycket ventiler i taket, bara i vardagsrummet sitter det 6st sedan är det 3st för respektive rum.

Finns det nån möjlighet att plocka bort alla ventiler?(Detta vill jag göra av estetiska skäl) Och köra tex 1st tilluftventil per sovrum, 2st tilluftventiler vardagsrum och 1st frånluft för kök badrum osv.
    Och sedan köra detta luftvärme aggregat enbart som ett FTX system. Dvs bara ha det som ventilation och ingen värme.

Eller om jag kommer måst tabort det befintliga och installera ett nytt FTX-aggregat? (Detta slipper jag ju helst om jag kan återbruka det befintliga och enbart ta bort uppvärmningen av det)

I dags läget värms denna enplansvilla från 1991 på 135kvm upp av detta luftvärmesystem och en kompletterande luft/luftvärmepump(som börjar bli till åren osäker på hur pass bra den levererar). Så finns inga radiatorer alls. (Kan tillägga att huset har en pool som värms upp med en separat luft/vatten(Poolvärmare) 4000kWh/år)

Tips på eventuellt andra system/lösningar?

Luft/vatten har jag kollat på samt bergvärme, men vet ej om en sådan investering kommer löna sig i längden för just oss. Ser oss bo i detta hus ca 10år.

Har verkligen noll koll på hur det är med dessa system, så tacksam för hjälp.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-8-17_16-27-17.png

2. H
    Medlem · Nivå 11
    Hej

Hur funkar detta system? Det är ett FTX med el värmare? Alltså att den jobbar med att cirkulera och blanda in ny luft, svårt att bygga om och fixa bergvärme när man ej har vattenburet system, alt om man skulle behålla lite av vent och sätta en vattenburet eftervärmare, som drivs av luft/vattenpump, alt sänkta temp på termostaten som sitter där idag och låta luftvärmepumpen jobba..

3. E
    Medlem · Nivå 18
    FTX är ett ventilationssystem, ej ett uppvärmingssystem.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Nivå 11
    Vet! men jobbar det med till och frånluft..?? Eller är det en cirkulations agg som endast värmer? Finns FTX som som används för att värma också med..

5. E
    Medlem · Nivå 18
    Det krävs mycket luft för att värma upp ett rum. Som TS beskriver sitter det 6 ventiler i ett rum för att få ut den nödvändig luftmassan som behövs för uppvärmningen.

6. B
    Medlem Nivå 2

Precis det är ett FTX system med en el värmare.. och det är som jag förstått det nästan lika "illa" som direkt el med el radiatorer fast "snäppet" bättre. Så långt i från ett bra värmesystem, sedan att alla dessa ventilationsrör som poppar ner i taken överallt är gräsligt fult. Och blir svart kring dessa ventiler med tiden. Så bara negativ kring detta.

Så "min" tanke om det nu är möjligt, är att ha kvar detta system men att koppla bort el värmaren. Och sedan ta bort större delen av ventilationsrören som kommer ut överallt.

Och sedan kanske installera en frånluftvärmepump eller något annat och komplettera med en ny effektivare luft/luftvärmepump. Eller skulle man våga förlita sig på enbart en modern stark luft/luftvärmepump? Väldigt öppen planlösning och pumpen kommer att bli relativt centrerad i huset. Och eventuellt komplettera med elektriska fläktar in till sovrummen och badrummen som trycker in varmluften?!?!

Har tanken på luft/vatten med, men då ska det köpas inom/utomhus del för runt 70k och sedan installeras radiatorer i samtliga rum. Och vet ej om det blir "värt" pengarna i det långa loppet.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Tanken är att bara köra detta som ett FTX och kanske ta bort själva "uppvärmningen" och bara köra det som ventilation. Då läre jag slippa alla dessa j*vla ventiler...

8. E
    Medlem · Nivå 18
    Någon form av uppvärmning av inkommande friskluft behövs i ett FTX-system. Värmen kan komma från frånluft från WC etc samt i vissa fall från ett värmepaket, då utetempen kräver det. Dock lär det inte krävas lika mycket el för detta som dagens system.

Dock måste huset ändå tillföras värme på något sätt. Värme är tyvärr inte gratis ...

9. B
    Medlem Nivå 2
    Självklart fullmedveten om det.

Känner bara att det måste finnas alternativa lösningar, särskilt för att uppdatera och slippa alla takventiler.

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Man kan se över kanalsystemet, byta ut luftvärmeaggregatet mot ett modernt FTX system och sedan sköta värmen separat antingen via luft-luft värmepump eller sätta radiatorer. Eventuellt direktverkande el som stöd.

Eller så köper man en luft-vatten värmepump och byter ut luftvärmeaggregatet mot ett nytt FTX aggregat och ett nytt vattenmantlat luftvärmeaggregat. Fördelen här är att du också sänker varmvattenkostnaden. Bergvärme går såklart lika bra

Är verkligen ventilerna så fula? Kanske du kan byta ventilerna mot en snyggare variant bara?

Du kan redan nu stänga av el tillsatsen i luftvärmeaggregatet och låta luft-luft värmepumpen stå för värmen, bara använda luftvärmesystemet för att få ut värmen till övriga rummen.

• Laddar…
  11. B
    Medlem Nivå 2

-Jaa är väll något sådant man kanske skulle börja med, jag har inte flyttat in i huset ännu men få tillträde senare i höst.

-Det har varit min tanke från start, men sedan har jag funderat lite och pratat med gamla kollegor.(Är själv inom energibranschen fast på 400kV delar.) En granne hade borrat bergvärme och behövt borra 200m så den notan slutade på 165 000kr och då hade han redan vattenburna element. Så jag själv får då räkna på kring 165 000kr + 3-6000kr per radiator i hela huset. Blir en relativt storsumma i slutändan och frågan om ett sånt stort inköp kanske inte är värt.

-Ventilerna är placerade mitt i taket, och som sagt i vardagsrummet sitter 6st, samt att det blir svart kring dessa med tiden. Så största problemet är väll egentligen estetiskt till att börja med.

-Så du tror det kommer att gå att koppla bort själva "värmaren" i det befintliga aggregatet och bara köra ventilationen. Samt minska ner på antalet "kanaler" till varje rum?

Kul med någon som verkar ha lite kött på benen!

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Runt ventilerna är det bara att torka rent, det är bara lite smuts.

De äldre systemen är ofta enkelt uppbyggda och helt manuella så det finns troligtvis en strömbrytare för bara elpatronen.
    Om du tar bort kanaler så får du justera om flödet med mätverktyg för att behålla balans i flödet, du får lägre flöde och sämre värmespridning. Såatt ta bort dessa blir en teknisk försämring även om det kan vara estetiskt tilltalande.

13. H
    Medlem · Nivå 11
    Du har väl korsvärmeväxlare som återvinner, men värmen är ändå ”direktverkande” el, så lite bättre än direktverkande el med frånluft/självdrag, sänk termostaten för detta system, och låt luftvärmepumpen jobba, annars blir det tvärtom, att luftvärmepumpen ger sig.

• Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 2
    Aaah okej det får jag kolla på, som sagt har ännu inte tillgång till huset. Men vill gärna ha så mycket info som möjligt för att eventuellt byta/ändra system.
    Tanke är kanske att sätta större ventiler. Kanske ha 2st stora istället för alla dessa små. För att ändå behålla flödet.

15. B
    Medlem Nivå 2
    Precis, förmodligen får denna vinter bli en "test vinter" se hur systemet fungerar och vilka kostnader det landar på. Och hur mycket luft/luftvärmepumpen får jobba och orkar med.