Byggahus.se

Luftvärmepump

1. E
    Medlem · Nivå 4
    Hade en fristående installatör som rengjorde mina två pumpar och hans kommentar var att nu rekommenderade han bara panasonic och Mitsubishi.
    Har själv Mitsubishi med wi-fi styrning. Fungerar klockrent.

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Om man inte har problem med att stig upp på en stege och lossgöra kåpan på innedelen, så är rengöringen av en luftvärmepump en enkel operation.
    Bra att ha är en liten kompressor som snabbt blåser rent mellan lamellerna. Kostar från ca 500-600 kr.

3. G
    Medlem · Nivå 7
    Lite dyrt för Hero tycker jag ändå, kostar 18.600 installerat o klart på nätet. Men ändå helt rimligt, orkar du tjafsa med dem kommer du säkert ner ngn tusing, men sen är frågan om det är värt det. Jag skulle försöka baka in stativ o allt annat du önskar i priset (kostar några hundra till en tusing).

4. Stefflo
    Husägare · Nivå 5
    Nu har jag själv bokat en Hero 25 och en maskin för bara AC i sovrummet. Pris 50 000 installerat och klart med el och allt.
    Givetvis 5 års garanti då det är firma som installerar. Detta är med benställningar till båda pumparna.
    Den ena kommer sitta ca 8 m från innerdelen för att gömma undan utedelen så mycket som möjligt då den faktiskt är ruskigt ful.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Låter ganska dyrt

Med 80 kvm får du en panasonic värsting med installation för 20.000.

https://20grader.se/

Beställde på 20 grader och får min Panasonic HZ25UKE installerad på torsdag.
    Men när man tittar på andra rikstäckande sidor som polarpumpen verkar priset vara liknande

Edit: Mitsu och Panasonic verkar vara det som gäller. Och för 80 kvm ska man hålla sig under 20.000 ink installation om man inte blir blåst.

6. M
    Medlem Nivå 1
    25 480kr då är det rot-avdrag och installation (inget annat tillkommer) skrev företaget till mig nyas..

7. Krokben
    Medlem Nivå 3
    Är det för Mitsubishipumpen? Mycket pengar men du får en pålitlig pump som klarar riktigt låga temperaturer om du tar den. Med din planlösning och storlek kommer du förmodligen aldrig behöva ha ett enda element på (förutsatt att du har dörrar till rum öppna).

8. M
    Medlem Nivå 1
    Har kamin mitt i huset med öppenplanlösning

9. Krokben
    Medlem Nivå 3
    Då kan du köra pumpen helt och hållet och sen stödelda vid behov/för att få det mysigt. Fläktläget på pumpen sprider värmen från kaminen riktigt bra med!

10. pegee
    Medlem · Nivå 9
    Nu vet jag inte hur huset ser ut, men undvik väggfäste om du kan. Risken är att du får stomljud
    när kompressorn går och det kan vara oerhört irriterande.

• Laddar…
  11. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Instämmer helt! Vibrationsdämpare hjälper lite men bäst är att placera på mark.