3 449 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Luftvärmepump - två innerdelar?
Gott folk, jag står i begrepp att byta luftvärmepump och sneglar lite på en lösning med en ytterdel och två innerdelar. En på vardera våning i suterränghuset på 125 kvm. I dag finns en gammal IVT som främst värmer övre plan, placerad i trappan. Nedre plan värms av direktverkande el (typ...).
Saken är den att man hittat mest gamla diskussioner om denna lösning, och ganska många är skeptiska. Kan någon bidra med moderna erfarenheter? Är det en fungerande lösning med en ytterdel och två innerdelar?
Saken är den att man hittat mest gamla diskussioner om denna lösning, och ganska många är skeptiska. Kan någon bidra med moderna erfarenheter? Är det en fungerande lösning med en ytterdel och två innerdelar?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 156 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 156 inlägg
Vi har en utedel och 5 inne delar på jobbet.
Det va ingen succé.
Alla måste stå lika annars blir utedelen knäpp.
skulle alla stå i värme och så slår en över den ena inne delen på Auto så stoppar allt upp.
Jag tycker de vi har inte har fungera bra alls.
Hade hellre haft en utedel till en inne del.
men är säkert någon annan här som har annat att säga som kanske är positivt.
Det va ingen succé.
skulle alla stå i värme och så slår en över den ena inne delen på Auto så stoppar allt upp.
Tackar! Vet du om det är en modern anläggning?H Hallerudsbo skrev:Vi har en utedel och 5 inne delar på jobbet.
Det va ingen succé.
Medlem
· stockholm
· 2 267 inlägg
Så fungerar alla utedelar med fler innerdelar, där det enbart sitter en kompressor för värme/kyla.
Är egentligen bara där det inte ryms 2 utedelar eller där kunden absolut bara vill ha 1 utedel som dom monteras.
Man får hålla koll på att utedelen ger tillräcklig effekt när det är kallt ute på vintern då effekten ska delas på 2 eller fler innerdelar.
Många duomodellers utedelar är inte anpassade från fabrik för vårat klimat.
Är egentligen bara där det inte ryms 2 utedelar eller där kunden absolut bara vill ha 1 utedel som dom monteras.
Man får hålla koll på att utedelen ger tillräcklig effekt när det är kallt ute på vintern då effekten ska delas på 2 eller fler innerdelar.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 156 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 156 inlägg
4 år kanske.A andersmossing skrev:
Det som är dumt är att du har flera inne delar men en utedel.
Utedelen kan ju bara göra en sak.
Värme eller kyla.
Så sänder 2 inne delar olika besked till utedelen så blir det fel.
Men är säkert lättare där du kör 2 inne delar i ett hus där folk inte är och trycker massa.
I vårt fall är det endast värme som är aktuellt. Den kluriga frågan är ju hur stor "tillräcklig effekt " är. Hur kraftig måste den vara för att orka med? Jag bor i Sundsvall så kallväder är ju att vänta. Här är ett exempel: Luftvärmepump Duo - två innedelar | Sverigepumpen (en Panasonic)C Comfort Thomas skrev:Så fungerar alla utedelar med fler innerdelar, där det enbart sitter en kompressor för värme/kyla.
Jag har svårt att rymma två utedelar på något vettigt sätt. Vill inte ha den brummandes direkt vid entrén där vi också har vår mest använda veranda, det skulle störa för mycket.
Men som sagt, jag är långt ifrån säker på att det är en bra lösning, därav denna fråga. I teorin verkar det toppen, men....
Jag har aldrig läst något bra om 2 innerdelar med 1 utedel.
Av egen ''erfarenhet'' så beställde min kompis farsa ett sådant paket hem. Han beställde installation vid sidan av och teknikern kom in och vände direkt i dörren. Han vägrade installera det för han sa att det aldrig kommer att bli bra (kanske pga planlösning?). Han skickade tillbaka paketet och beställde 2st LVP istället
Av egen ''erfarenhet'' så beställde min kompis farsa ett sådant paket hem. Han beställde installation vid sidan av och teknikern kom in och vände direkt i dörren. Han vägrade installera det för han sa att det aldrig kommer att bli bra (kanske pga planlösning?). Han skickade tillbaka paketet och beställde 2st LVP istället
Nu var det några år sen jag läste det, men har man 2 innerdelar så ger inte varje innerdel 50% av utedelens kapacitet. Utan nånstans mellan 40 & 45 %.
Dvs om utedelen har 8kW vämekapacitet vid viss temperatur och man har två innerdelar så kan varje innerdel leverera ca 8*0.4 = 3.2 -> 3.5kW
Har dock inte hittat nått om det nu då jag snabbkollat idag. Kanske bättre teknik idag???
Dvs om utedelen har 8kW vämekapacitet vid viss temperatur och man har två innerdelar så kan varje innerdel leverera ca 8*0.4 = 3.2 -> 3.5kW
Har dock inte hittat nått om det nu då jag snabbkollat idag. Kanske bättre teknik idag???
Medlem
· stockholm
· 2 267 inlägg
Bäst svar om det fungerar är att ta hem några återförsäljare så dom får se alla förutsättningar och därefter ge förslag.A andersmossing skrev:I vårt fall är det endast värme som är aktuellt. Den kluriga frågan är ju hur stor "tillräcklig effekt " är. Hur kraftig måste den vara för att orka med? Jag bor i Sundsvall så kallväder är ju att vänta. Här är ett exempel: Luftvärmepump Duo - två innedelar | Sverigepumpen (en Panasonic)
Jag har svårt att rymma två utedelar på något vettigt sätt. Vill inte ha den brummandes direkt vid entrén där vi också har vår mest använda veranda, det skulle störa för mycket.
Men som sagt, jag är långt ifrån säker på att det är en bra lösning, därav denna fråga. I teorin verkar det toppen, men....
Den kraftigare panasonicen var bara specad ner till -7 ute och redan då gav den ”bara” 4,5kW och det lär behövas mer i Sundsvall.
Kika på Mitsubishi Electrics stora duo 2F53 , den ger som jämförelse 7kW vid -15.
Tänk
Tänkte bara höra hur du gjorde då jag är i samma sits 🙄A andersmossing skrev:Gott folk, jag står i begrepp att byta luftvärmepump och sneglar lite på en lösning med en ytterdel och två innerdelar. En på vardera våning i suterränghuset på 125 kvm. I dag finns en gammal IVT som främst värmer övre plan, placerad i trappan. Nedre plan värms av direktverkande el (typ...).