Byggahus.se

Luftvärmepump, säkerhetsbrytare?

1. A
    Medlem Nivå 6
    Min mor har gått och blivit husägare. En luft-luftvärmepump finns installerad. Jag misstänker att en elektriker inte varit inblandad i arbetet. Från innedelen går en kanal med rör och kabeln mellan inne- och utedel. Denna passerar tvättrummet. I tvättrummet, vid hålet till utsidan kommer en EKK som matar pumpen, på denna har någon monterat en vanlig stickpropp och satt i närmsta vägguttag. Denna är tänkt att kopplas in som den ska på en egen grupp i centralen. Frågan är nu om en säkerhetsbrytare (som inte finns) bör sättas vid utedelen, eller om den exempelvis kan monteras ovanför kanalen i tvättrummet? Jag menar, är den låsbar kan det väl ändå inte vara nödvändigt för en ev. tekniker att se brytaren om han jobbar med utedelen?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    När en installatör från Electrolux monterade min Luftvärmepump frågade han om jag ville ha den via stickpropp eller brytare. Bägge va ok sa han men jag valde brytare i alla fall.

3. T
    Medlem · Nivå 10
    Säkerhetsbrytare är alltid bra att ha på fast anslutna apparater, men även en skruvpropp. stickpropp eller en automatsäkring godkänd som frånskijare borde fungera. I större anläggningar är säkerhetsbrytare helt naturlig eftersom en tekniker som skall serva eller göra rent inte alltid har tillgång till elrummet.

Att värmepumpsteknikern lämnar en ekk med stickpropp är nog ganska vanligt eftersom han ber husägaren att anlita en elektriker som drar fram en ny grupp för att ansluta pumpen. Men samtidigt måste teknikern provköra och mäta upp sin installation och överlämna den till kunden. Stickproppen måste dock sitta i ett jordat vägguttag, annars kan utomhusdelen bli livsfarlig att beröra för t.ex ett barfota barn.

Det kan även finnas speciella krav på säkerhetsbrytare i andra regelverk såsom kylnormer m.m. som jag inte känner till.

Redigerat 21 feb 2015 14:12
  4. H
    Medlem · Nivå 12
    Sätt en arbetsbrytare på matande kabeln och installera kabeln på riktigt vis i centralen som du tänkt.
    du kan ha arbetsbrytaren vart du vill på den matande kabeln även brevid centralen. (bara den uppfyller kapslingskraven där den monteras)
    Lämpligast är dock vid utedelen, då är det inte något tvivel om vad den betjänar, samt att den sitter lättilgänglig för kylteknikern vid service & reparation.

• Laddar…
  5. H
    Medlem · Nivå 12
    stickpropp är ok, i synpunkten frånskiljning vid arbete/service ,
    Stickpropp inte ok på ekk.
    Gummikabel får ej klamras.
    så då gäller det att uttaget sitter i närheten vid pumpen.
    Jordat ska det givetvis vara.

• Laddar…
  6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Ja, uttaget satt 20 cm ifrån.

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Man kan kolla att vp montören har monterat en mjuk apparat sladd mellan värmepumpen och stickproppen. Annars är det ett mindre fel som kan bli farligt på sikt om kabeln ofta kopplas in ur i vägguttaget. Den stickproppsförsedda ekk är bara lösning som används för att kunna provköra pumpen.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 6
    Tack för bra svar! Då EKK'n (som stickproppen satt monterad på) är för kort för att räcka till centralen så placerar jag brytaren ovanför kanalen och drar en ny bit från brytaren till centralen. Då slipper jag dra en ny kabel till utedelen och det borde inte råda något tvivel vad brytaren är till.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Sitter inte brytaren vid pumpen är det näst intill omöjligt för en utomstående att direkt förstå vad den har ör funktion. Skarva kabeln med en dosa och sätt brytaren vid utedelen.

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 6
    Sitter den ovanför den stora feta kanalen som slangarna går i borde det vara ganska uppenbart tycker jag. Går ju att märka upp också. Att döma av tidigare inlägg verkar det inte vara ett absolut krav att den ska sitta vid utedelen. Men ska ha det i åtanke, men isf byter jag kabeln så man slipper en extra dosa.

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det blir säkert bra med uppmärkning, förutsatt att den går att hitta och är åtkomlig för ev servicepersonal som ska rengöra pumpen. Man leta nog först vid utedelen respektive innedelen, inte tvättstugan..

12. A
    Medlem Nivå 6
    Tredje stället torde vara vid elcentralen och den sitter i tvättstugan:)

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 10
    Ibland är utomhusplacering mindre bra om den sitter åtkommlig för passerande barn i ett radhusområde. Då kan någon stänga av vp som ett bus.

En nackdel med utomhusplacering är att man har svårt att stänga av vid rengöring av inomhusdelen. Helst skulle det vara två brytare i serie.

14. S
    Medlem Nivå 7
    När jag tittade på olika llvp stod det i manualen vilka som skulle ha elanslutning med brytare utomhus och vilka som det räckte att anslutas med stickpropp inomhus. Fick då intrycket att de som hade lite kraftigare effekt skulle ha elanslutningen utomhus med strömbrytare. Så det är nog lite olika.

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Eftersom en säkerhetsbrytare är låsbar även i tillslaget läge behöver det inte bli nått problem att ha den ute vid VP OCH en säkerhetsbrytare behöver inte kosta lika mycket eller mer än en vanlig 2 polig brytare (om någon undrar).