Byggahus.se

Luftvärmepump Panasonic CS-CZ25TKE/CU-CZ25TK

1. D
    Medlem Nivå 1
    Tjena,
    Tänkte höra om det är någon mer på forumet som installerat en luftvärmepump Panasonic CS-CZ25TKE/CU-CZ25TK jag köpte min genom Bauhaus och installationen gjordes av Kylslaget - jäkligt bra installations firma (y)

Mina frågor till er är :
    1. Håller era pumpar inställd temperatur i HEAT-läget alltså ställer ni på 18-grader blir det då 18-grader i rummet/huset

2. Slutar luftvärmepumpen att blåsa vid uppnådd temperatur och stänger spjället eller flåsar era pumpar hela tiden?

Anledningen till mina frågor är att jag får för varmt i huset det vill säga jag ställer pumpen på 18-grader eftersom det är ett gästhus men det blir lik förbannat 20-21-grader.
    Även när jag ställer pumpen i läget 8-15-grader så diffar det 3-4 grader åt det varmare hållet.
    Det har tätats vid genomföringen i väggen och temp-givaren i innerdelen har bytts dock utan framgång.
    Ställer jag pumpen på AUTO så håller den inställd temperaturen men det läget är inte aktuellt ur energi synpunkt.
    Alla tankar och idéer mottages

Tack på förhand :D

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    nej det är sällan pumpen värmer upp rummet till samma värde som man ställer in det brukar bli varmare 2-4C
    placeringen av innedelen spelar roll då det är ett beräknat värde från tillverkaren med hänsyn taget till platsfelet och att säkerställa att att det inte blir för kallt.
    Rum med små volymer, liten golvarea lågt i tak påverkas mer.

pumpen går bara ner i varv efterhand som värmen ökar inne för att till slut hamna i ett stby läge den stängs inte av helt.

Auto funkar säkert i denna tiden på året då den troligtvis aldrig behöver kyla. dvs ingen påverkan av energiförbrukningen

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tjena,
    Tack för snabb återkoppling :D
    Stämmer rätt bra med din förklaring, jag har ett gästhus på 25-30kvm och en takhöjd på 2.33m.
    Anledningen till att jag valde denna pump var att det fanns en möjlighet att ställa ner till 8-grader det vore perfekt att klämma in en till pump i garaget där vill jag helst ha 8-grader men får då 12-grader.
    Energiförbrukningen påverkas kanske inte så mycket av de 3-4 graderna.
    Snittar idag på 6-7kw per dygn för att hålla grundvärme 18-grader i huset. Normal eller inte?