Luftvärmepump med Ventilationskanaler.

5k läst  5 svar

1. Gusan
    Medlem Nivå 2
    Hejsan,
    Jag skulle vilja ha en luftvärmepump, men istället för att den bara ska sprida värmen ”som den själv vill” så tänkte jag ha några ventilations kanaler (håller på att bygga om, så att detta skulle passa bra att göra samtidigt), finns denna lösning?

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Luftvärmepump med Ventilationskanaler.

förklara tydligare.
    ska du montera en luft/luft värmepump, men du vill inte värme inne luften som man normalt gör, utan du vill att den värmet ute luft?

3. Gusan
    Medlem Nivå 2

Sorry att jag var otydlig… :-[

Fungerar inte en sån luft värme pump att den tar luft utifrån och värmer och sprider inne?
    Jag tänkte få en bättre spridning genom att dra ventilations kanaler istället för att bara blåsa ut luften inne, vi har ett gammalt hus som det inte är någon öppen planlösning, så jag tror att det skulle vara svårt att utnyttja en värmepump optimalt.

4. B
    Medlem Nivå 8

Den tar värmen ur uteluften, inte själva luften. Du kommer aldrig att få det att fungera riktigt bra om du inte har öppen planlösning. Visst kan du bättra på verkan lite genom att dra kanaler + fläktar från utrymmet där den sitter till andra rum, fast jag är osäker på om det gör så stor nytta. Men glöm alla tankar på att koppla värmepumpsutblåset direkt till en kanal, du behöver en jättekanal för att det ska fungera bra.

Det finns värmepumpar med två innedelar istället för en, kanske du kan få ett bättre utnyttjande med en sån.

5. C
    Medlem Nivå 14

om du sett inne delen på en luft/luft värmepump nångång. Så ser du att hela framsidan är ett stort reflat parti, här sugs luften in & det finns et filter här som man får göra rent ibland.
    luften paserar sedan kondensorn som sitter presus bakom & sen går luften via fläckten & ut i båtten sär små spjäll sty åt vilket håll luften ska blåsa.

mallan inne o ute del går det 2 rör som inne gåller en speciel gas.

6. L
    Medlem Nivå 1

Ja, det finns i alla fall en tillverkare som möjliggör detta. Ta en titt på http://www.enersave.se/.  Jag har installerat en sån och dragit lite spirorör. Funkar väldigt bra. Men tänk till så att det finns en returväg för luften också. Antingen med öppen planlösning eller med hål/galler i dörrar/väggar. Se också till att sätta igen eventuella andra tilluftsventiler, annars kommer fläkten att dra in kalluft där.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: