En helt vanlig investeringskalkyl fungerar som rationellt besluts underlag även för värmepumpar.
Besparingar jämfört med tidigare eller alternativa lösningar för de driftsförhållanden man har - Inköpspris inklusive installation avskrivet på livslängd på lösningen man räknar på. Störst nettobesparing vinner alltid om kravprofilen är uppfylld (max inköpspris, min effekt vid ens driftsförhållanden, fysiska mått, garantier etc).
Livslängden är alltid en osäkerhetsfaktor, när modellerna av en lösning inte finns särskilt länge innan byte till nästa modell. Oavsett om det är dyra eller billiga märket.
Kvaliten även på billiga märken är nog rätt OK numera. Inverterstyrda scrollkompressorer är ju genomgående liksom digital styrning och övervakning.
Alltid en bra idé att kolla hur andra användare upplever vissa konstruktioner och leverantörer. Värmepumpsforum är ett bra verktyg för det.
50 212 läst · 217 svar
50k läst
217 svar
Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?
-
-
-
Medlem · stockholm · 1 204 inlägg 7 apr 22:02
Comfort Thomas
Medlem- stockholm
- Villa, 2000-talet
- Medlem mar 2007
- 1 204 inlägg
- 413 gillningar
- 12 bilder
-
7 apr 22:09 #214
Kylbranchen är lika duktiga som eio/in på att hävda medlemmarnas intressen och lyckas genomdriva lagstiftning som knappast gynnar konsumenterna.
Det är INTE svårt att installera l/l pump och om inte den egna borrmaskiner hålsågen och långborret funkar går det fint att hyra en Hilti eller liknande ett par timmar. -
Medlem · stockholm · 1 204 inlägg 7 apr 22:13
Comfort Thomas
Medlem- stockholm
- Villa, 2000-talet
- Medlem mar 2007
- 1 204 inlägg
- 413 gillningar
- 12 bilder
7 apr 22:13 #215
Känner man sig nöjd med sitt köp så är det bra, känns bara lite märkligt när man ser kommentarer om hur jäkla bra dom ”fungerar”
Kvalitetsmässigt så verkar det vara som man behöver lite tur med dom billiga modellerna.
Tycker vi har plockat ner lite för många av dessa och ersatt med mer kända märken då kunden tröttnat på strul/kostnader.
Kommentarer man får efteråt är att det är rätt stor skillnad på effekt när det är kyligare ute trots att det är snarlika effekter vid +7 som många bara kikar på. -
7 apr 22:19 #216
-
Medlem · stockholm · 1 204 inlägg 7 apr 22:29
Comfort Thomas
Medlem- stockholm
- Villa, 2000-talet
- Medlem mar 2007
- 1 204 inlägg
- 413 gillningar
- 12 bilder
7 apr 22:29 #217
Nuförtiden vet man knappt vad det är för tillverkare bakom klistermärket på vitvaror känns det som.
Köpte nyligen Siemens tvätt och tork , lite dyrare men efter att ha kollat runt så verkade dom driftsäkrast i den klassen jag kikade på. -
7 apr 23:35 #218
På enkla värmepumpar vet jag inte om jag kan göra nått mer än att byta lager i utedelen, finns det delar till värmepumpar och är de gjorda och prissatta för att underhållas?
Att skruva dit en ny Qlima är ju enkelt och billigt, men är det bra och prisvärt?