Byggahus.se

Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?

1. N
    Medlem · Stockholms · 189 inlägg

Nisken

Medlem
    En helt vanlig investeringskalkyl fungerar som rationellt besluts underlag även för värmepumpar.

Besparingar jämfört med tidigare eller alternativa lösningar för de driftsförhållanden man har - Inköpspris inklusive installation avskrivet på livslängd på lösningen man räknar på. Störst nettobesparing vinner alltid om kravprofilen är uppfylld (max inköpspris, min effekt vid ens driftsförhållanden, fysiska mått, garantier etc).

Livslängden är alltid en osäkerhetsfaktor, när modellerna av en lösning inte finns särskilt länge innan byte till nästa modell. Oavsett om det är dyra eller billiga märket.

Kvaliten även på billiga märken är nog rätt OK numera. Inverterstyrda scrollkompressorer är ju genomgående liksom digital styrning och övervakning.

Alltid en bra idé att kolla hur andra användare upplever vissa konstruktioner och leverantörer. Värmepumpsforum är ett bra verktyg för det.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem
    Är inte de dyrare modellerna monterade av proffs?

3. C
    Medlem · stockholm · 1 223 inlägg

Comfort Thomas

Medlem
    Finns alla varianter av montörer oavsett vad som installeras ;)

4. F
    Medlem · Östergötland · 188 inlägg

fribygg

Medlem
    Jag åtar mej gärna installation av Qlima pumpar, tänker mej en fjärdedel av ditt begärda pris. Då Jula sålde Zibro installerade jag ett par stycken privat åt bekanta och då tog inte installationen en halvdag och var laglig såvitt jag kan förstå. Nu har jag inget kylcert och tänker inte lämna någon som helst garanti då det är tillverkarens åtagande så det blir knappast lagligt om jag sätter upp en pump åt mig själv eller någon annan.
    Kylbranchen är lika duktiga som eio/in på att hävda medlemmarnas intressen och lyckas genomdriva lagstiftning som knappast gynnar konsumenterna.
    Det är INTE svårt att installera l/l pump och om inte den egna borrmaskiner hålsågen och långborret funkar går det fint att hyra en Hilti eller liknande ett par timmar.

5. C

Comfort Thomas

Medlem
    Ja man måste tyvär alltid kika på vad man har för budget när man ska investera i något.
    Känner man sig nöjd med sitt köp så är det bra, känns bara lite märkligt när man ser kommentarer om hur jäkla bra dom ”fungerar” :cool:

Kvalitetsmässigt så verkar det vara som man behöver lite tur med dom billiga modellerna.
    Tycker vi har plockat ner lite för många av dessa och ersatt med mer kända märken då kunden tröttnat på strul/kostnader.
    Kommentarer man får efteråt är att det är rätt stor skillnad på effekt när det är kyligare ute trots att det är snarlika effekter vid +7 som många bara kikar på.

6. F

fribygg

Medlem
    Så är det väl med såväl l/l pumpar som vitvaror, man måste ha tur eller kunskap och ork att fixa installation och reparera uppkomna fel själv.

7. C

Comfort Thomas

Medlem
    Ja som med det mesta egentligen, men oftast längre garantier på märkesgrejerna för oss som helst inte meckar om det absolut inte behövs.
    Nuförtiden vet man knappt vad det är för tillverkare bakom klistermärket på vitvaror känns det som.
    Köpte nyligen Siemens tvätt och tork , lite dyrare men efter att ha kollat runt så verkade dom driftsäkrast i den klassen jag kikade på.

8. F

fribygg

Medlem
    Jag har turen att ha tvättmaskin från den tiden då de tillverkades i Sverige, den mekar man glatt dit en ny vattenpump på vart 10:e år om det behövs, kol och sådant kanske oxå kommer då maskinen fyller 20år, (på det sena nittiotalet fick jag faktiskt byta både rem och vattenpump på föräldrarnas cylinda)

På enkla värmepumpar vet jag inte om jag kan göra nått mer än att byta lager i utedelen, finns det delar till värmepumpar och är de gjorda och prissatta för att underhållas?

Att skruva dit en ny Qlima är ju enkelt och billigt, men är det bra och prisvärt?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.