555 läst · 13 svar
555 läst
13 svar
Luftvärmepump istället för radiatorer?
Hej,
Vi bor ett hus på 60 kvadrat och man kan säga att det är två st huskroppar.
I ena har vi kamin och luftvärmepump och i andra 3 st oljeelement vid varje fönster.
Nästa vecka ska vi byta ut vår luftvärmepump, dels för sen kyler inte på sommaren och värmer inte så bra vid extremkyla så det var dags.
Min fråga är nu om det skulle vara lönt att installera den gamla i andra huskroppen? Skulle elförbrukningen väsentligt minska (förutsatt att jag stänger av alla element) och räknar jag hem den installationskostnaden?
Kommer antagligen behöva slå på elementen vid köldknäpparna.
Har en förbrukning på ca 12000kvh per år.
Tack på förhand
Vi bor ett hus på 60 kvadrat och man kan säga att det är två st huskroppar.
I ena har vi kamin och luftvärmepump och i andra 3 st oljeelement vid varje fönster.
Nästa vecka ska vi byta ut vår luftvärmepump, dels för sen kyler inte på sommaren och värmer inte så bra vid extremkyla så det var dags.
Min fråga är nu om det skulle vara lönt att installera den gamla i andra huskroppen? Skulle elförbrukningen väsentligt minska (förutsatt att jag stänger av alla element) och räknar jag hem den installationskostnaden?
Kommer antagligen behöva slå på elementen vid köldknäpparna.
Har en förbrukning på ca 12000kvh per år.
Tack på förhand
B
Brotorpet
Medlem
· Västra Götaland
· 211 inlägg
Brotorpet
Medlem
- Västra Götaland
- 211 inlägg
Bor ni på totalt 60 kvm? Hur ser era planer ut kommande år, skall ni bygga ut kanske ni redan nu kan göra en långsiktig plan bör det gäller värmen? Själv gjort misstaget att inte tänka långsiktigt så nu får jag göra om och tänka/göra rätt...vilket kostar...😅
En luftvärmepump värmer ju billigare än element. Men om det är värt att flytta den befintliga beror på vilket skick den är och hur gammal. Men om du skall ha två pumpar framöver verkar det spontant bättre att låta den befintliga sitta kvar och sätta den nya i andra huskroppen.
Ja eller 62,5. När vi flyttade hit var det tanken att bygga ut för det var planer med kommunalt VA. Det blir nu inte av så får inte bygga ut. Planen är att kanske flytta om 5-6 år så vil inte lägga ner för mycket pengar. Däremot om elförbrukningen skulle minska avsevärt med ovan nämnda fråga så är det nog en kostnad jag tarB Brotorpet skrev:
B
Brotorpet
Medlem
· Västra Götaland
· 211 inlägg
Brotorpet
Medlem
- Västra Götaland
- 211 inlägg
Jaha, ja det klart, bra kunna spara el och pengar 😄Musseh skrev:
Ja eller 62,5. När vi flyttade hit var det tanken att bygga ut för det var planer med kommunalt VA. Det blir nu inte av så får inte bygga ut. Planen är att kanske flytta om 5-6 år så vil inte lägga ner för mycket pengar. Däremot om elförbrukningen skulle minska avsevärt med ovan nämnda fråga så är det nog en kostnad jag tar![]()
Det är en tanke vi hade också men där den nya ska in är vi spenderar mest tid och skulle vi göra det andra och den gamla (10-12 år gammal säkert) går sönder blir det ju ytterligare ett köpA Avemo skrev:
Åldern säger ju inte allt. Du får titta på skicket också. Men är den inte mer än 12 år kan den mycket väl leva länge än. Min luftvärmepump köpte jag begagnad för 1000 kr 2011. Den fungerar fortfarande. Men jag skulle nog tänka mig för innan jag kostade på den en flytt.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 192 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 192 inlägg
En LLVP täcker utan problem 60 kvm. Nu verkar huset vara tvådelat, kanske 30 kvm i varje?!
Om ni ändå mest är i ena delen är det kanske tillräckligt att dra ner värmen lite i den andra delen?
Det är inget annat som drar mycket el? Tänker mig framförallt varmvatten. Går det mycket varmvatten? Om det är där energin förbrukas så hjälper det inte mycket att flytta den gamla luftvärmepumpen. 11500 kWh på 60 kvm är sjukt mycket.
Om ni ändå mest är i ena delen är det kanske tillräckligt att dra ner värmen lite i den andra delen?
Det är inget annat som drar mycket el? Tänker mig framförallt varmvatten. Går det mycket varmvatten? Om det är där energin förbrukas så hjälper det inte mycket att flytta den gamla luftvärmepumpen. 11500 kWh på 60 kvm är sjukt mycket.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 711 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 711 inlägg
Som andra skrivit har ni väldigt hög elförbrukning.
Bor i ett äldre dåligt isolerat hus på 70 m2. Två våningar och det klarar en LLVP att värma helt och hållet utom när det blir riktigt kallt då en radiator får hjälpa till i ett av rummen på övervåningen.
Håller 22 grader på nedervåningen och 20 på den övre.
Elförbrukningen ligger konstant på runt 6500 kWh/år (6507 kWh 2024) sedan värmepump installerades 2010.
Bytte den 2021 i "förbyggande" syfte och den gamla fick en granne överta. Den fungerar fortfarande hos honom.
Helt klart är att en LLVP verkligen kan spara pengar. Min förbrukning gick ner med nästan 50 % sedan pumpen installerats.
Bor i ett äldre dåligt isolerat hus på 70 m2. Två våningar och det klarar en LLVP att värma helt och hållet utom när det blir riktigt kallt då en radiator får hjälpa till i ett av rummen på övervåningen.
Elförbrukningen ligger konstant på runt 6500 kWh/år (6507 kWh 2024) sedan värmepump installerades 2010.
Bytte den 2021 i "förbyggande" syfte och den gamla fick en granne överta. Den fungerar fortfarande hos honom.
Helt klart är att en LLVP verkligen kan spara pengar. Min förbrukning gick ner med nästan 50 % sedan pumpen installerats.
Ja precis så det är ytterst lite av värmen som når andra delen.
Och som du säger så är ju förbrukningen väldigt stor. Sommartid ligger vi på 300-400 kwh men vintern uppemot 1500kwh ibland mer så det är ju sen jag vill sänka.
Varmvattenberedaren är 60liter men ja vi är två vuxna och ett barn så en del varmvatten går ju åt. Sen har vi 4 oljeelement, golvvärme badrum, tvättmaskin, torktumlare, luftvärmepumpen, avfuktare i grunden. Är väl en kombination av allt skulle jag tro
Ja precis så det är ytterst lite värme om ens någon som når andra delen.Fairlane skrev:
En LLVP täcker utan problem 60 kvm. Nu verkar huset vara tvådelat, kanske 30 kvm i varje?!
Och som du säger så är ju förbrukningen väldigt stor. Sommartid ligger vi på 300-400 kwh men vintern uppemot 1500kwh ibland mer så det är ju sen jag vill sänka.
Varmvattenberedaren är 60liter men ja vi är två vuxna och ett barn så en del varmvatten går ju åt. Sen har vi 4 oljeelement, golvvärme badrum, tvättmaskin, torktumlare, luftvärmepumpen, avfuktare i grunden. Är väl en kombination av allt skulle jag tro
Ja uppenbarligen är det högt. Får se över allt och ser ju nu om den nya kan hjälpa till. Den kommer ju värma bättre och troligtvis ha lägre förbrukning.N Nalleman64 skrev:Som andra skrivit har ni väldigt hög elförbrukning.
Klicka här för att svara