Luftvärmepump i garage ?

4k läst  10 svar

1. P
    Medlem Nivå 7
    Hmm, om du skall bara värma upp ett garage, så varför inte köpa 1 el 2 oljefyllda elradiatorer istället.
    Men om du nu motförmodan vill ha en luft/luft, så köp ingen dyr pjäs, känns onödigt dyrt att slänga ut 19.000 på en Panasonic för att värma ett garage.....

Det är min tanke....

2. G
    Bannad Nivå 5

Re: Luftvärmepump i garage ?

Skall köpa en vedeldad varmluftspanna och skorsten till mitt garage.Blir ca 400 kubik luft att värma upp.
    Fördelen med varmluftspanna är att det går fort att värma upp och billigt.
    Dock måste man ha luftsluss från garaget in till pannrummet.och värmen måste släppas in i garaget 2 m upp.
    Nackdelen.Måste elda.

3. E
    Medlem Nivå 8

problemet med de flesta L/L-pumpar är att man inte kan köra dom på 10 grader t ex.. Beror ju dock på hur varmt du vill ha det...

kolla på www.varmepumpsforum.com där finns en massa info...

4. C
    Medlem Nivå 14

Jag set 2 fel här.

1. varför köra oljefylda elradiatorer, vad ska du med oljan till i garaget (det är radiatorer med elektronisk termostat men ska ha

2. han behöver inte köpa en pump för 19 000:- om han nu inte har ett garage på 200 m2 räcker väll med en för 10 000:-

men som sagt så tror jag inte det funkar om det nu inte är så att du ska ha väldigt varmt i garaget
    ska du ha 15-20 grader så låter det bara
    ska du ha 5-10 grader så köp en avfuktare, o räcker inte det så köp en elradiator också

5. T
    Medlem Nivå 5

hur manga grader kan man stalla pumpen pa som lagst
    funderar sjalv pa pump i mitt nya garage men vill ha ca 10 grader

6. M
    Medlem Nivå 8

16 grader brukar vara lägst på billiga pumpar. Det ska visst finnas en del som klarar 10 också.
    Försöker man tvinga ner dem med en extern termostat eller något sådant arrangemang brukar problemet vara att de inte lyckas avfrosta utedelen riktigt eftersom de brukar ta värme från innedelen då utan att köra fläkten, men är innedelen redan ganska sval räcker inte värmen till.

7. E
    Medlem Nivå 8

Även dyra pumpar har 16 grader som lägst. .bla alla Panasonic.

8. M
    Medlem Nivå 1

Å andra sidan, med 16 grader så blir det behagligt att meka även mitt i vintern, och de extra graderna blir ju "gratis", jämfört med att hålla garaget varmt med el. :cool:

Vad tycker såna värmepumpar om mycket damm och skit? Det blir ju lite, eh, smutsigt på sina ställen om man tex börjar köra vinkelslip och ha sig... :-?

9. C
    Medlem Nivå 14

Klart men ska ha varmt i gaaget, själv har jag 15,5 grader. Det är toppen !

10. E
    Medlem Nivå 8

Å andra sidan, med 16 grader så blir det behagligt att meka även mitt i vintern, och de extra graderna blir ju "gratis", jämfört med att hålla garaget varmt med el. :cool:

Vad tycker såna värmepumpar om mycket damm och skit? Det blir ju lite, eh, smutsigt på sina ställen om man tex börjar köra vinkelslip och ha sig... :-?[/quote]

Jag bygger om huset och min pump har ej klagat än... såklart behövs det göras rent filter oftare men det tar 2 min med dammsugaren... Eller så stänger du av den när du kör igång slipen...

11. 2
    Medlem Nivå 11

Grannen köpte en pump för 5000:- på citcop o installerade den själv..

Garaget är på 63m2 o i fjol vintras kopplade vi in min elmätare på pumpen för att kolla förbrukningen..
    Han körde då 18° i garaget o det var minus 15-17° ute under de 3 dygnen vi testade o då gick de 12 kWh/dygn..
    Garaget är normalt isolerat o porten är från skånskabyggvaror vilket inte är den bästa..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: