Byggahus.se

Luftvärmepump FH35 knäpper så att vi ej kan sova

1. P
    Medlem Nivå 8
    Våran Mitsubishi FH35 som vi installerade i höstas knäpper så mycket så att vi vaknar på natten!

Man har ju läst att knäppningar kan förekomma men ska det vara så pass högt eller är nåt fel?

Det är i plasten det knäpper och det sker när den avfrostar eller pausar.
    Sovrummet ligger kanske tio meter därifrån och om vi sover med halvöppen dörr vaknar vi när det smäller i innerdelen.

Normalt eller felaktigt? Åtgärd?:wow:

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Vissa säger att knäppningarna minskar efter ett par månader men jag har haft mina luftluftvärmepumpar installerade i sju år nu och det knäpper fortfarande ganska högt vid avfrostning... Testade att dra åt alla skruvar i höljet men det blev ingen märkbar skillnad. Bäst att ha stängda sovrumsdörrar på vintern. På högsommaren när aggregaten går som luftkonditionering får sovrumsdörrarna givetvis stå öppna istället men då görs det ju inga avfrostningar.

3. C
    Medlem · Nivå 8
    Lite sent svar så ni kanske redan fått problemet åtgärdat !

Kontakta din återförsäljare så får dom kontrollera om den inte är monterad korrekt eller att dom byter en gavel som kan vara problemet vid mycket och höga knäppningar.

Vid avfrostning så kan det knäppa lite i plasten då den rör sig.

4. P
    Medlem Nivå 8
    Nu knappt ett år senare blir det en uppföljning på tråden.
    Jag hörde av mig med ett långt och välskrivet mejl till installatören i våras men dom ville inte kännas vid det och återkom aldrig. Sen rann det ut i sanden pga sommarvädret.

Nu plågas vi återigen av dessa höga smällar/knäppningar som kan höras i hela huset (vaknar på nätterna). De hörs endast i samband med avfrostning eller att maskinen byter mellan vila/start.

Dessutom behöver vi ha på fläktnivå 3 för att hålla värmen i huset och då låter innerdelen som en köksfläkt på full effekt vilket är riktigt irriterande.

Ska det vara så här? :confused:

Edit: Enda positiva med dethär pumpsrället är väl att den har halverat våran årsförbrukning från 18k till 9k kwh.

5. C
    Medlem · Nivå 8
    Det är bara att jaga din återförsäljare så får dom ta tag i det.

6. H
    Medlem · Nivå 12
    Hej

Alla luftvärmepumpar låter när fläkten går, helst full fläkt, bäst verkningsgrad och värmespridning, tycker du den lever om fläktläge 3? Tycker den är ljudlös på 3'an, 4an börjar det låta, men överlägset bäst värmespridning, värmepumpen skall helst sitta långtifrån sovrum och kök/vardagsrum, aldrig i vardagsrummet! Vi har en likadan FH35, visst knäpper vår med, ni verkar vara superkänsliga , vi kör vår på näst högsta läget, och natten och dagen full fläkt, jag tycker att den lägsta effekten är för hög, är det 2-3 plusgrader ute och inställd på 20 gr så alldeles för varmt inne, och många start/stopp, ändå 148kvm, och enda värmekällan, förutom FLVP som värmer golvvärmen på toan/entrén.

Redigerat 29 dec 2016 21:23
  7. P
    Medlem Nivå 8
    Tack för svar. Förstår inte hur du kan kalla den ljudlös på läge 3. läge 4 kan vi aldrig ha för då hör man knappt vad folk säger i huset. Läge 3 är irriterande när vi ska sova trots att det är 2 en hall emellan vardagsrummet där pumpen är och sovrummet. Jag undrar om våran kan vara felplacerad, den sitter inklämd mellan en på sidorna en vägg och en stor öppen spis och dessutom nära tak. Kanske är det det som generar turbulensljudet.

8. H
    Medlem · Nivå 12
    Tycker vår är väldigt tyst för att vara näst högsta fläktläget, vi kör den nästan alltid i läge 3, men klart bättre med läge 4, vi har alla sovrum på övre plan..

Ni måste ändå vara väldigt känsliga, om ni inte kan sova, stäng sovrumsdörren med en glipa på 30-40cm, kan omöjligt höras då!

Och på läge 1 och 2 är det nästan lika bra att stänga av den, då hörs den knappt, och ger ingen värme heller.

Alla luftvärmepumpar är ganska lika i ljudnivå, CI hade Bosch Ehp i gamla huset, och efter den Fujitsi Nocria, mycket effekt, men värdelös! Avfrostade ständigt, samt att inte vingen i värmeläge gick att ställa rakt ut för bästa värmespridning...

Redigerat 30 dec 2016 17:19
  9. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    Jag tycker åxå att du kontaktar installatören /återförsäljaren.
    Trean på fläkten är bra för värmespridningen har man inte fullt öppen planlösning typ igloo är trean att föredra i alla lägen sitter dessutom innedelen trångt till blir det ett måste

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 12
    Ja och kör den gärna på läge 4 när ni är borta, ljudet måste gå att mäta upp, alt lyssna om det är lagerljud..

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 2
    Bump.

Jag har oxå en FH 35 som knakar o knäpper på nätterna så jag vaknar. Den installerades i slutet på nov -16 men ljuden fortsätter varje natt.

Har läst igenom instruktionsboken men hittar inget om att man skulle kunna programmera om tiden för avfrostning (eftersom det är mycket troligt att det är det som orsakar knäppningarna.)

Nån som testat eller ska jag ringa installatören o fråga?

• Laddar…
  12. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Jag fick byta ut min innerdel (FH35) pga höga knäppningar nästan direkt efter installation. Efter bytet blev det något bättre men jag stör mig fortfarande på knäppningar framförallt vid avfrostning. (OBS inte själva avfrostningsljudet utan knäppningar i plasten som uppstår vid temperaturförändringar)

Jag hade en 10årig pump på exakt samma plats tidigare och den hade inte alls samma problem.

Redigerat 7 feb 2017 18:59
  13. R
    Medlem Nivå 2
    :| Ok.. tack för svar. Jag tar o ringer installatören i morgon o kollar läget.. :up:

• Laddar…
  14. R
    Medlem Nivå 13
    skumt, min mamma har också den där. Den installerades 2014 men har alltid varit tyst och knäppningar har vi aldrig hört...?

• Laddar…
  15. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Såhär lät min innan bytet när pumpen gick från "tomgångskörning" till värmedrift och tillbaka till "tomgång", inspelningen gjordes när det var +10 grader ute så inte i samband med en avfrostning.
    https://www.dropbox.com/s/5cebqe1ilqhbtoo/FH35 LLVP.MOV?dl=0
    Knäppningarna hörs tydligt vid 0:29, 0:50, 1:35 och 1:50

Jag skapade en tråd på värmepumpsforum om det:
    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62359.0

Mer om oljud från FH35, min pump(med ny innerdel) väser också ganska mycket emellanåt, dvs inte fläktljud utan låter ungefär som om när vätska flödar över en strypning.
    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63044.0

Hade jag gjort om mitt val hade jag köpt en pump från en annan tillverkare även om FH35 verkar vara bra prestanda till bra pris.

Redigerat 7 feb 2017 22:24
    • Laddar…