Byggahus.se

luftvärmepump + elelement agregat, hur fungerar de?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Har i mitt hus elelement agregat med termostat på varje element + en luftvärmepump i hallen. Har frågat installatören hur det hela fungerar men jag får inget svara som jag tycker att jag förstår mig på. någon som kan förklara?

Har försökt läsa mig till på nätet och då får jag fram detta. Att det är elementen jag ska ställa in på de graderna jag vill ha i huset och sen fläkten i samma gradantal/värden och på hög blåst. elementen hjälper då bara till när de blir för kallat och pumpen inte kan hålla värmen i huset. Annars är de pumpen som jag förlitar mig på. stämmer de?

installatören sa att jag inte skulle förlita mig på fläkten och sänkte från 30 som jag hade haft på mätaren ner till 25 och så tyckte han att jag skulle ha hjälpvärme i stora rummet med 16grader. Men de 16graderna gör inget, då elementet är kalla. ?

nu har jag satt upp alla mina element på 25grader precis som värdet på pumpen och alla element är ljumna och jag ser på dom att när de tydligen inte är lika värmt i närheten tänds deras gröna lampa och släcks när det är ok. låter detta rimligt. eller hur ska jag kombinera alla mina element med pumpen.

för jag har tidigare haft alla mina element på 16grader och låtit pumpen jobba och värmen gick runt bra när jag hade de på 30 på termostaten. men det fick jag inte ha av installatören då fick pumpen fick jobba för mycket. den är bara ett komplement.

elementagregaten de tickar bara pengar när de alstrar varme och lampan lyser grön? eller de tickar pengar alltid så länge de är värma.

Har bott i mitt hus i två månader och har fortfarande inte fått in ok värme. skulle vilja få upp minst 22grader i huset. ibland kan det vara ok värme och ibland tycker jag att de kyller till. men får bara till svar i från de närmsta man känner att de bara är att klä på sig och att röra på sig så man får upp cirkulationen. klart de har mycket med de att göra. men värmen ska funka ändå.

jag vill inte behöva gå och ändra värmen alltid från vilket väder det är ute. vill kunna ha samma värme alltid.

hur kombinerar jag dessa elementen rätt. någon som har förslag.?

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Ställ ner termostaten på alla elradiatorer till ca +16 grader. Sätt luftluftvärmepumpen på 22 grader och låt det vara så i minst ett dygn. Det är allra bäst om fläkten går på max men oftast låter den då för högt och de flesta har nog fläkten i läge "auto". Sätt på varma kläder. Mät därefter temperaturen i varje rum (bra att ha en termometer i varje rum). I de rum där temperaturen är för låg ökas den på elradiatorerna ett steg i taget per dygn tills temperaturen är ca 21 grader.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja om du har elementen satta på samma temperatur som luftvärmepumpen, så finns det risk att luftvärmepumpen stänger av, och elementen får värma istället. Elementen skall ju bara fylla på det värmebehov som pumpen antingen inte orkar ge, eller i rum som bara får begränsat luftflöde av varm luft från pumpen.

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 1
    oki. men har haft alla elementen på 16grade och pumpen på 25. men tycker inte jag får runt värmen. men får nog som du säger ha en termometer i varje rum. men på dagen är de en annan temp och på kvällen en annan. man ska ju inte behöva gå och mixtra med allat. utan det ska kunna gå av sig själv väll och hålla samma temp om man har fått in rätt grader?

kan du något om elelementen. när de tickar pengar och inte eller de gör de så länge de inte är avstängda.

5. F
    Medlem Nivå 1
    oki. men har haft alla elementen på 16grade och pumpen på 25. men tycker inte jag får runt värmen. men får nog som du säger ha en termometer i varje rum. men på dagen är de en annan temp och på kvällen en annan. man ska ju inte behöva gå och mixtra med allat. utan det ska kunna gå av sig själv väll och hålla samma temp om man har fått in rätt grader?

kan du något om elelementen. när de tickar pengar och inte eller de gör de så länge de inte är avstängda.

6. Joco_
    Medlem Nivå 7
    Elementen är bara igång när lampan lyser, och "tickar pengar" vid de tillfällena,

Jag är lite i samma situation som dig, jag har direktverkande el och en luft/luftvärmepump. Jag får inte till något riktigt bra samspel mellan dessa eftersom att pumpen ger så varierande värme beroende på utetemperaturen.

Det mest ekonomiska är ju att låta värmepumpen ta så mycket som möjligt av uppvärmingsbehovet, även om det innebär att det är "onödigt varmt" relativt nära pumpen.

Jag vill lösa det hela genom att ha en (eller flera) rumstermostater istället för att låta elementen gå var för sig.

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 4
    Jag fattar inte vad han menar med att pumpumpen får jobba för mycket, Oavsett om pumpen står på 25 eller 30 grader lär ju pumpen jobba för fullt om det inte är 25 grader i rummet.
    Vi kör våran pump på 30 grader de månader den inte klarar av att göra det för varmt i huset eftersom vi vill vara säkra på att den producerar så mycket värme som är möjligt. Utöver det så har vi stödelement på 22 grader i sovrum där den inte riktigt orkar få till den temperatur vi vill ha.
    Detta har funkat bra i tre år nu och gett oss en bra ekonomi på uppvärmningen.

8. F
    Medlem Nivå 1
    jag vet inte direkt i heller vad man menade. men han tyckte att jag hade för varmt och att pumpen fick mata för mycket utifrån. pumpen gick ner i varv när man sänkte temperaturen. men nu tycker jag att de är kyligare.. svårt att veta vad som är rätt och fel här.

9. F
    Medlem Nivå 1
    nu kommer jag kanske med fler dumma frågor. men om jag har förstått de rätt så ska jag öka temperaturen på elementen tills jag får den värmen i rummet som jag vill ha. men kommer den upp i samma temp som pumpen så blir de fel effekt. men om jag vill sänka temperaturen. gör jag de på pumpen eller på alla element.

de som stör mig lite är att de är rätt ok dagtid för då får man hjälp utifrån av solen. men på kvällarna so solen avtar och försvinner så tycker jag att det blir kyligare. kan ska väl inte behöva gå och reglera värmen hela tiden dag från kväll och viseverse. finns ju ett reglage på pumpen som heter auto och som reglerar rummet själv efter temp. men den fick jag inte använda. han tyckte att den ej var bra.

vad tycks, ska spjällen vara upp mot taket. värmen går ju uppåt och trycks väl ner. men tycker då att de blir lite kallt på golvet i hallen. ändrar jag spjällen neråt så står man ju i orkan. då jag måste tydligen ha blåsten på full effekt för att få runt luften...

10. Joco_
    Medlem Nivå 7
    Jag har valt att ha elementen på "behaglig nivå" dvs att de slår på ungefär vid 19-20 grader, mitt mål är att ha runt 20-21 grader längst bort från pumpen (på bottenvåningen, på övervåningen håller jag ca 19 grader och där är elementen rätt stabila.)

När det är "varmt ute" dvs ner till -5 så räcker det med att värmepumpen står på ca 22 grader för att den ska orka hålla BV kring 20-21. När det blir kallare så får jag själv höja värmepumpen, vid -15 måste pumpen stå på max (30) för att hålla hyffsad temperatur ~8 meter framför.

Autoläget är inte att rekommendera eftersom att det då kan hända att den kyler istället för värma om tempen stiger.

Jag kör: Värme+Fullt blås, Mina spjäll står framåt (någon pinne neråt) men det är för att jag upplever att jag får bäst spridning då. Annars så tror jag att den allmänna rekomendationen är så mycket ner som möjligt (kan ha fel på den).

Viktig är också att rengöra filter och lameller regelbundet. Jag har som målsättning att dammsuga filtren varannan vecka (i verkligheten blir det kanske en gång i månaden) och rengöra lamellerna med tryckluft och avfettning 2 ggr per säsong.

11. A
    Medlem · Nivå 19
    Luftvärmepump i kombination med direktel är ingen idealisk lösning. För maximal ekonomi skall du stänga av alla element och acceptera att det blir kallare långt från pumpen. För maximal komfort skall du stänga av värmepumpen och låta elementen ta hand om värmen. Ju bättre ekonomi i uppvärmningen du vill ha desto större måste skillnaden i temperatur mellan rummen bli. Jag låter värmepumpen stå på 22 grader. Orkar den inte hålla tempen uppe i sovrummet så slår jag på elementet där. När det blir ännu kallare får jag slå på fler element. Hittills denna vinter har jag inte behövt slå på några element. Lite handpåläggning och lite ojämn temperatur, men mer ekonomiskt än att alltid ha elementen på.

• Laddar…
  12. F
    Medlem Nivå 1
    ok. har alla elementen på 16grader och de ger ingen varme. så jag skulle kunna stäng av dom och förlita mig på pumpen. men då skulle jag behöva ha den på 30 men det var inte det optimala. men skulle pumpen strejka så är de ju bra om någon annan värmekälla finns ell.

13. F
    Medlem Nivå 1
    det är verkligen en djungel detta. vi får hoppas på de bästa. har ett hus på enplan och på bara 108km och drar ca 2500kr i månaden. lite mycket.

14. A
    Medlem · Nivå 19
    Ger de ingen värme så drar de ingen el. Intressant i sammanhanget är om elementen har mekanisk eller elektronisk termostat. Klickar det om termostaterna när de jobbar? Om så är de troligen mekaniska och har begränsad precision. De kan då gå på ibland trots att det inte skulle behövas. Är de elektroniska så är de mer noggranna.

Hur pass öppen är planlösningen i huset och var sitter värmepumpen? Hur varmt vill du ha inne och hur varmt blir det i rummet där luftvärmepumpen sitter? Den borde inte behöva stå på 30 grader. En förutsättning för att värmepumpen skall räcka till att värma huset är att det är öppet. Alla innerdörrar måste stå på vid gavel, och det får inte finnas för många dörrhål alls som värmen måste passera genom.

Det är som du säger klokt att under kalla tider ha ett par element på med lågt ställd termostat så att det inte fryser inne om pumpen stannar när man är borta från huset.

Luftvärmepump är inte optimalt för att värma svenska hem, så den optimala inställningen av den finns inte. Det är ett relativt enkelt och billigt sätt att minska elkostnaderna för hus som värms med direktel.

15. F
    Medlem Nivå 1
    tror det är eletrisk termostat jag har. det tickar inte om de och jag kan välja mellan dag och kväll och gradantal.

öppet är det väl inte precis. har en hall på ca 5meter som har tre dörröppningar vardera på längden och storarummet i slutet ör öppet med ett annat rum. jag skulle vilja ha 22 grader och det är precis vad jag får i storarummet som ligger sist i huset. pumpen hänger precis ovanför dörren. där vet jag ej hur varmt det är. men nog mer än 22. svåra är att i storrummet som jag är mest i pendlar temperaturen från 20 till 23 och det känner man mycket väl av.

men jag ska köpa termometer i alla rum så jag får exakt temp och sen ökar jag elementen efter hand för att nå den temp jag vill ha i varje rum. när jag hade termostaten på 30 så kunde jag få en bra värme runt utan att behöva tänka på elementen. men 30 skulle pumpen helst inte stå på. fick arbeta för kraftigt utan hjälp. men de trista är också att temperaturen i stora rummet skiljer sig från dag och kväll och man ska inte behöva skystera de elementen hela tiden.