Har försökt läsa alla trådar kring uppvärmning av friggebod/garage etc men blir inte riktigt klok på kontentan.

Vi har en bod på ca 20 m2 som är från tidigt 1900-tal. Taket är bytt häromåret och är tilläggsisolerat, samma sak med kanske 60-70% av väggarna. Vet ej hur det är med fuktspärr här. Resterande väggar är bara plank där man tom ser lite glipor på vissa ställen. I ett hörn finns en bastu. Vatten finns ej indraget.

Jag vill hålla det någorlunda uppvärmt under vintern, kanske hålla 10-12 grader. Bor utanför Uppsala. Tanken på sikt (inom typ 5 år) är att isolera resterande och bygga ett gästrum/ungdomsrum i del av boden.

Min tanke nu är att sätta en luft-luftpump som styrs via app/automatik.

Är det nåt jag bör tänka på, mer än att jag delvis eldar för kråkorna i de delar som ej är isolerade? Ska tilläggas att merparten av dessa väggar har hyllor på där jag tänker alla prylar/kartonger bidrar med isolerande förmåga. I och med ingen dusch/kök tolkar jag andra trådar som att fuktspärr ej är lika kritiskt...?

All input mottages tacksamt!
(y)(y)(y)

A
Skulle tro att du värmer upp det utrymmet under 1000kr per år med elradiator,jämför det med vad en llvp kostar att installera,vill du ha ac i boden är det en annan sak förstås :)

20 m2 är relativt liten area, kanske ska du fundera på vanliga elelement?
Enklare att installera och billigare i inköp, dock lite dyrare uppvärmning.

Tomture61
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.