1 043 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Luftvärmepump delvis isolerad bod
Har försökt läsa alla trådar kring uppvärmning av friggebod/garage etc men blir inte riktigt klok på kontentan.
Vi har en bod på ca 20 m2 som är från tidigt 1900-tal. Taket är bytt häromåret och är tilläggsisolerat, samma sak med kanske 60-70% av väggarna. Vet ej hur det är med fuktspärr här. Resterande väggar är bara plank där man tom ser lite glipor på vissa ställen. I ett hörn finns en bastu. Vatten finns ej indraget.
Jag vill hålla det någorlunda uppvärmt under vintern, kanske hålla 10-12 grader. Bor utanför Uppsala. Tanken på sikt (inom typ 5 år) är att isolera resterande och bygga ett gästrum/ungdomsrum i del av boden.
Min tanke nu är att sätta en luft-luftpump som styrs via app/automatik.
Är det nåt jag bör tänka på, mer än att jag delvis eldar för kråkorna i de delar som ej är isolerade? Ska tilläggas att merparten av dessa väggar har hyllor på där jag tänker alla prylar/kartonger bidrar med isolerande förmåga. I och med ingen dusch/kök tolkar jag andra trådar som att fuktspärr ej är lika kritiskt...?
All input mottages tacksamt!

Vi har en bod på ca 20 m2 som är från tidigt 1900-tal. Taket är bytt häromåret och är tilläggsisolerat, samma sak med kanske 60-70% av väggarna. Vet ej hur det är med fuktspärr här. Resterande väggar är bara plank där man tom ser lite glipor på vissa ställen. I ett hörn finns en bastu. Vatten finns ej indraget.
Jag vill hålla det någorlunda uppvärmt under vintern, kanske hålla 10-12 grader. Bor utanför Uppsala. Tanken på sikt (inom typ 5 år) är att isolera resterande och bygga ett gästrum/ungdomsrum i del av boden.
Min tanke nu är att sätta en luft-luftpump som styrs via app/automatik.
Är det nåt jag bör tänka på, mer än att jag delvis eldar för kråkorna i de delar som ej är isolerade? Ska tilläggas att merparten av dessa väggar har hyllor på där jag tänker alla prylar/kartonger bidrar med isolerande förmåga. I och med ingen dusch/kök tolkar jag andra trådar som att fuktspärr ej är lika kritiskt...?
All input mottages tacksamt!
Om du börjar med ett elelement så kan du se exakt hur mycket el som går åt för att värma upp .
Troligtvis får du en hög förbrukning , varm luft vill gärna träffa kall
Denna är billig https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w230-v-2000034997
Troligtvis får du en hög förbrukning , varm luft vill gärna träffa kall
Denna är billig https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w230-v-2000034997
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Göra om inglasad altan till isolerad utbyggnad.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kantisolering oisolerad gammal platta på mark
Isolering -
Fiber - oisolerad källare
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Rengöringsmedel luftvärmepump
Värmepumpar -
Murblock, enklast för isolerad garagegrund delvis under mark
Grund & Markarbeten