Luftvärmefråga

2k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 3
    Vi har ett hus från -87 med luftvärme med värmeåtervinning. Vi har nyss flyttat in och har ändrat lite på inställningarna för fläktarna...

Tidigare har fläkten (eller vad det nu kallas) stått på steg 3 av 4. Vi upplevde att det var relativt högt fläktljud och lite dragit inne så vi sänkte till 2 av 4. Fläktljudet är mindre, det känns varmare i och med att det inte drar och vi TROR att det borde bli billigare i elkostnad. Stämmer det??

Det enda negativa som vi har kunnat hitta är att det tar lite längre tid att dra ur fukten ur badrummet, men det är inget extremt ändå... Speciellt inte om man ställer dörren lite på glänt...

Varför i sjutton har fläkten stått på 3 av 4 i alla år om vi nu har gissat rätt att det blir billigare och bekvämare att ha den på 2 av 4?? Någon som kan sånt här?? Var vi dumma som sänkte fläkten?

2. Matarese
    Medlem Nivå 5

Re: Luftvärmefråga

Ja, fläkten tar mindre effekt. Men troligtvis inte så stor skillnad.

Den var antagligen inställd efter kravet; byte av hela husets luft volym på två timmar (kanske var andra krav då huset byggdes) Men om det kändes dragit så kanske det var fel fläkt hastighet inställd eller att någon som ändrat på ventilernas position och då får högre luft hastighet och ljud.

3. M
    Medlem Nivå 3

Ok. Så då är vi inte dumma då i alla fall. Det låter ju bra! :D

4. E
    Medlem Nivå 2

En bra sak kan ju vara att läsa av elförbrukning före och efter man ändrar några inställningar.  

Jag är dåligt insatt i hur det fungerar med luftvärme, själv har jag direktverkande el med en frånluftsvärmepump som värmer upp tappvarmvattnet. Där satt också fläkten på steg 3 av 4, den bullrade mycket och det forsade in kallluft genom tilluftsventilerna (blev svinkallt på golvet och elementen brännheta). Att stänga ventilerna hjälpte inte, då började det att dra in genom braskamin, köksfläkten och runt ytterdörren istället(=dålig lukt). Nu har jag ställt ner den på lägsta nivån(1) istället vilket gör att jag kan ha tillluftsventilerna öppna, elementen kunde jag skruva ner, så jag är övertygad om att elförbrukningen gått ner.  Inneklimatet är mycket skönare också.

Det finns ju vissa parametrar man bör ta hänsyn till, ex. en värmepump kräver ett visst minimumflöde för att fungera optimalt, samt att inneluften bör vara omsatt varannan timme enligt rekommendation.  

Själv tycker jag att det känns lite onödigt att ventilera ut huset ungefär 6 gånger under den tid man är på jobbet. Så jag skäms inte för att ha ställt ner ventilationen. Enda negativa är precis som du säger att det tar längre tid att dra ur fukten ur badrummet, dock ingen extrem tid.

5. J
    Medlem Nivå 1

Hej !

Jag håller med dig om att det blir trevligare ljudnivå om man drar ner fläkten ett steg.
    Kollade med fackman och fick rådet att inte ändra inställningen. Själv har jag ett 1 1/2 plans hus på 140 m2 och då ska fläkten på minimastern stå på läge 3. På lång sikt kan det bli problem med fukt i huskonstruktionen om luftombytet är för snålt.

Jag har också funderat på att ställa fläkten i läge 2 och sedan öka luftombytet med reglaget på spiskåpan vid behov. T ex vid duschning och torkning av blöt tvätt.

Men idag föredrar jag att göra tvärtom. Ha fläkten inställd på läge 3 och sänka
    hastigheten på spiskåpan när jag vill ha det tystare.

På sikt ska jag flytta minimastern och skaffa något annat som är tystare och återvinner mer värme, då ska luftombytet vara konstant.

På sommaren när jag kan ha fönster öppna (badrum+sovrum), stänger jag av den stora fläkten (värmeaggregatet) i tvättstugan helt och kör med minimastern i läge minus. När jag inte kan ha fönster öppna sätter jag igång aggregatet i tvättstugan för att få in frisk luft på vanligt sätt.

Sommartid täcker jag för värmeväxlaren i minimastern  med en plåtbit och öppnar sommarluckan.

Jag tycker att det luftburna värmesystemet fungerar bra och är ganska ekonomiskt även när det snurrar på för fullt.  

6. R
    Medlem Nivå 3

När vi beställde inställning av 490:an som lät som ett konkordplan under byggtiden
    så mätte servicekillen med en tratt över ventilationsintagen och kom fram till att
    vi behövde bara läge 1 på fläkten. Tidigare torkade kläderna innan man hann hänga upp dom. Ingen handduk behövdes! Numer låter fläkten inget och bara kompressorn
    låter något nattetid. Servcekillen sa bara att det var bra att fläkten kunde skruvas ner till ett av fyra. Lite förvånad var han dock..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: