luftvärme+bergvärme

878 läst  6 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Vi installerade bergvärme för 3-4 år sedan, vilket fungerar ganska bra. Jag tror den heter IVT GreenLine 7, dvs på 7KW. (Sitter på jobbet, så kan inte kolla....)
    Vi har ett gammal hus från -34, 2 vån. tot ca 120 m[sup]2[/sup] som är isolerat med sågspån.

Problemet är att radiatorvattnet inte är lika varmt som det var när vi hade olja. Detta medför att huset kallt när det är kallt ute. Tempen kan ligga på 14-15 grader, när det blir under -10 ute!

Vi gör slut på ca 20000 KWh, inkl. lite el-golvvärme i källare, vilket känns som mycket...

Vi har ganska nya element, som skall funka med värmepump.

För att få bukt med kylan funderar vi på att komplettera med en luftvärmepump. (Verkar lättare än att isolera om huset!)

Är detta en dum idé, eller finns det nåt annat man kan göra?

Jonas

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: luftvärme+bergvärme

Rengör smutssilen.

Vilka inställningar har du? (kurvlutning, finjustering, rumsgivarpåverkan)

3. J
    Medlem Nivå 2

har bara utegivare...

Har egentligen inte tänkt på problemet förrän nu, men det har alltid varit kallt... så det borde inte bero på nåt smuts, men det skall ju rengöras ändå...

I princip så har vi den på max under vintern.. Antagligen inte så bra...
    Enklast är kanske att prata med leverantören...

Jonas

4. P
    Medlem Nivå 5

Ja, ett snack med leverantören är nog ingen dum idé.

En rumsgivare kostar ett par hundra, så det rekommenderar jag.
    (IVT fungerar inte bra utan rumstermostat)

Alla radiatortermostater skall vara fullt öppna eller demonterade.

5. C
    Medlem Nivå 14

du ska inte köra "dyr" luftvärmepump! du ska se till att distt nuvarande system arbetar korekt.

1. alla radiatorer ska ha termostaterna fullt öppna
    2. vilken tempratur har du in & ut på KB när pumpen gått 10 min eller mer
    3. vilken temprat ur har du på vb in & ut (nämn gärna vid 2 olika ute tempraturer)
    4. hur många minusgrader klarar du innan tilsats elen går i?

6. J
    Medlem Nivå 2

Oj..
    All dessa frågor kan jag nog inte svara på förrän till vintern... eller när det blir kallt...

Jag har lite kör-statistik på den; antal timmar, tillskott..men det har jag på en annan dator.

Jonas

7. R
    Medlem Nivå 6

Först och främst ISOLERA VINDEN i huset innan du ens tänker någon annan tanke. Jatteviktigt och billigt att isolera, COP 30 ungefär. Du måste förstås se till att dit system är i trim silar etc.......
    rogge

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: