Byggahus.se

luftsspalt i tak, hur stor eller hur liten?

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 276 inlägg

hilife

Medlem
    Vi fick vårt hustak omlagt för ett och ett halvt år sedan. EFter den något bistra vintern har vi insett att vi behöver isolera snedvindarna som är öppna ut i takfoten. Där drar ju förstås ev värme rakt ut tyvärr.

När taket lades om var det meningen att hantverkarna skulle tagit bort den gamla brädbeklädnaden som satt på ryggåstakssparrarna. Tyvärr gjordes inte detta utan de tog den "enkla vägen" och sågade bort det som var skadat och sen lade de ett nytt tak ovanpå. De lade 2x3" och sen spikades råspont på dessa, sen papp, läkt och tegel. Nu är det så att på ena sidan i en kallvind är det HELT öppet i nederkant. Det är alltså öppet in i rummet där. All ev värme i rummet går rakt ut upp på vinden och sen upp i nockventilationen. Tänkte nu åtgärda detta.

Jag var i kontakt med en byggnadsvårdskunnig byggnadsingenjör igår och visade bilder för honom. Han är är kunnig och står med bägge fötterna i byggnormernas tambur även om han har bra koll på gamla hus med. Han säger till mig att den luftspalten blir 7.5cm mellan gamla taket och nya taket, den är på tok för stor. Den ska inte vara mer än max 2.2cm, kanske max 2.5cm i värsta fall.
    Hans ide till åtgärd för detta innan ev isloering var att jag skulle lyfta yttertaket nån millimeter så jag kan få utrymme att ta bort de gamla brädorna och sen menade han på att man istället skulle sätta kilar där de gamla brädorna suttit för att fylla det utrymmet där de suttit. SEN, när detta var gjort ( på alla fyra vindarna) kunde man montera masonit på 22mm tjock regel mellan 2x3" och gå på och isolera med lösull. Om vi inte gör detta trodde han att vi skulle få mögel och dålig lukt.

Suck. Man blir så matt. Dels för att hade byggaren som lade taket gjort som jag bett om så hade jag inte stått med detta problemet här och ingenjören menade på att "det är bara att reklamera" - tyvärr är det inte så enkelt. Så pass van i verkligheten är jag att man inte bara går att säger till byggnadsfirman (som dessutom är liten) att:"vårt tak är felkonstruerat, gör om och gör rätt". De är bra men de lär aldrig ta på sig det. Aldrig. Till saken hör åxå att jag inte VILL börja riva i taket igen. Det är äntligen klart med plåt och allt och det finns inte på kartan att börja riva i det igen nu.

Så, en lång utläggning senare. SKa jag oroa mig för luftspalten eller ska jag låta den vara 7.5cm och isolera kallvindarna som de är?

Tacksam för åsikter.

2. A
    Medlem · Västragötalandslän · 151 inlägg

Alexandersson_1

Medlem
    Hej! Jag har hört att det ska vara ca 5 cm luftspalt så det borde väll inte spela så stor roll om det är 7,5. Det som jag funderar på är om den gammla takpappen ligger på er gammla råspont? Då kan väll inte fukten vandra upp till luftspalten?.

Ett tipps! Du kan alltid ta bort den gammla råsponten innefrån med en sticksåg om du nu skulle behöva det.

Detta var bara mina funderingar och jag jobbar inte med detta så ta mina tankar med en nypa salt.d^_^b

Mvh Alexandersson_1

3. B
    Medlem · västra götaland · 674 inlägg

barajag

Medlem
    Om jag förstår dig rätt så ser du råspånten på insidan. I sådana fall är det (utan en bild) bara att göra en luftspalt på 25mm innan du isolerar..

4. H

hilife

Medlem
    Här är en bild på hur det ser ut där en del av det gamla taket är bortkapat. På den nya råsponten ligger det förstås papp men inte på de gamla brädorna.:|

5. B

barajag

Medlem
    Det som syns på bilden är ju enligt mig inte fel, men man ser inte hur det ser ut i takfoten, ska det som syns fortsätta vara kallvind så spelar ju inte det någon roll att det är 75mm luftspalt.

sedan skrev du "Det är alltså öppet in i rummet där. All ev värme i rummet går rakt ut upp på vinden och sen upp i nockventilationen."

Kan inte med min fantasi avgöra hur det ser ut i takfoten.:S

6. H

hilife

Medlem
    Ja, tyvärr är det ju så
    Jag ska gå upp och titta nu i helgen och se om det finns nått tak kvar eller om det ens går att andas däruppe. Kan säga att vi trots -22 grader i vintras hade isfri nock...:(

7. B

barajag

Medlem
    Aj då. Ja du har ju sex månader på dig nu att fixa det.;)

Av det lilla man såg och din beskrivning så verkar det inte vara speciellt mycket jobb, plus att det går nog (med reservation) att ta det innifrån så taket ligger nog bra där det ligger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.