Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Luftspalt vid diffusionsöppen lösning

1. D
    Medlem · 123 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Hej!
    Är i färd med att bygga en isolerad friggebod att använda som gäststuga. Jag har förstått att det går att slippa luftspalten bakom panelen om man håller sig diffusionsöppet. Funkar det också i taket, kommer bli öppet till nock.

väggkonstruktionen kommer se ut som följande:
    Panel slamfärg
    Vindpapp
    Träfiberisolering
    Ångbroms
    Träpanel

Hade det funkat med liknande konstruktion i taket med:
    Pannplåt
    Underlagspapp
    Råspont
    Träfiberisolering
    Ångbroms
    Träpanel

Mvh Dcaprio

2. N
    Medlem · 2 018 inlägg
    Bakom panelen ska det vara luft. I taket går det att bygga utan. Är till och med en fördel enligt många. Då får du byta ut underlagspappen mot något diffusionsöppet.

3. D
    Medlem · 123 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Vad gör luftspalten för nytta när det är diffusionsöppet?

4. W
    Husägare · Mälardalen · 1 641 inlägg

witten

Husägare
    Varför skulle det göra det? Utan ångspärr får du in mer fukt i väggen och desto större anledning till att ventilera bort den.

Dessutom blir slagregn ytterligare en källa till fukt i väggen i och med att det inte finns en avskiljande luftspalt.

• Laddar…
  5. N
    Medlem · 2 018 inlägg
    Ser till att panelen kan torka optimalt. Dessutom är en träfasad aldrig helt tät vilket innebär att det att vatten behöver kunna rinna på baksidan utan att komma i kontakt med vindduk

6. D
    Medlem · 123 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Är det inte det sommar tanken med att det är diffusionsöppet, att det kan torka utan att fukten stängs in

7. N
    Medlem · 2 018 inlägg
    En vägg bygger man ju alltid diffusionsöppen på utsidan, vilket inte är fallet för tak. I taket kan du skippa luftspalten under vissa förutsättningar. I vägg är det inte en bra idé eftersom fasaden inte är helt tät.

8. D
    Allvetare · E · 22 300 inlägg
    Nej, du måste ha en luftspalt i ett tak. Men om du har en fuktöppen duk under pannorna räcker det med spalten mellan duk och pannor. Men fukten måste på något sätt komma ut. Jag ser ingen fördel meden ångbroms invändigt.

9. G
    Medlem · 1 948 inlägg
    Man behöver ej luftspalt i vägg om du kör diffusionsöppet, men då måste du alltid se till att panelen är målad med otät färg, dvs normalt linolje eller slamfärg, så är det på de flesta gamla hus och även ofta på en del nya fritidshus av fabrisktyp. Men det bygger på att man har rimlig en isolering (kanske max 145) och inget blir sämre av att ha luftspalt.
    I tak kan man skippa det om man har en diffusionsöppen yttre duk och broms på insidan, så bygger man ofta idag av ekonomiska skäl. Men inget blir även här sämre av att man ha en luftspalt även i tak.

10. N
    Medlem · 2 018 inlägg
    Angående luftspalt i tak finns det olika åsikter om huruvida det är bättre att bygga med eller utan luftspalt. Jag byggde själv utan i mitt hus och det hade inget med ekonomi att göra.

11. D
    Medlem · 123 inlägg

Dcaprio

Medlem
    ja det är det jag har läst också. Boningshuset på tomten är byggd på det viset och har inte varit några problem sen 60-talet

12. N
    Medlem · 2 018 inlägg
    Vad vore syftet med att bygga utan luftspalt I väggen? Spara yta eller några kronor?

13. D
    Medlem · 123 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Yta, pengar och tid. Men då vet jag om luftspalten i taket ska leta reda på en öppen duk

14. W
    Husägare · Mälardalen · 1 641 inlägg

witten

Husägare
    Du använder hela tiden ordet diffusionsöppen, men vad är det du menar egentligen? Jag antog att du menade utan ångspärr, men utåt är alla väggar av den här typen diffusionsöppna. Luftspalt eller ej. Uttorkningen inåt rummet är liten så det är inget att fokusera på.

Annars hänvisar jag fortfarande till mitt första svar.

15. D
    Allvetare · E · 22 300 inlägg
    Han menar att man inte har en tät färg på fasaden. Jag vill mena att man trotts det får väl hög fuktbelastning utifrån utan luftspalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.