Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Luftspalt utan öppning i nock?

1. D
    Medlem · 423 inlägg
    Nedan skiss föreställer sektion på en tillbyggnad som bygger ut från en befintlig husfasad, som skall ha balkong på taket, och min fråga berör luftspalt och ventilation

Grå är fasad på befintlig byggnad
    Rosa är tillbyggnadens bärande väggar (tvärs befintlig byggnad)
    Gul är en Limträbåge
    Blå är en kall uppregling för golv, ovanpå råspont/plank/takpapp
    Grön är luftspalt av masonit på läkt på konventionellt vis.

Uppepå råsponten tänker jag mig riktig tät takpapp.

Jag föreställer mig att alla tänkbara huvar och öppningar i "nock" ofrånkomligen kommer leda till att vatten tränger in i ventilationen uppifrån istället, eftersom det säkerligen kommer bli stående smältvatten på detta tak från period till period.

Under förutsättning att takfoten är ventilerad på båda sidorna, går det utgå från att vind och andra rörelser av luft kommer ventilera denna luftspalt även om den är helt tät upptill? Det är ju väldigt lite flödesmotstånd och blir ju nästan som en vindtunnel när trycket hamnar på ena sidan huset.

Om idén sågas, har ni några andra idéer för att skapa ventilation?

Med så liten höjdskillnad mellan takfot och nock kommer det ju inte bli någon större konvektions-effekt att tala om, så jag är inte ens säker på att en konventionell nockventilation skulle vara så värst mycket mer effektiv.

Med hopp om engagemang i frågan. :)

Visa bilaga 588108

2. N
    Medlem · 1 831 inlägg
    Kanske värt att fundera på om du ska lufta alls? Byggs mycket tak helt utan luftspalt nu för tiden.

3. D
    Medlem · 423 inlägg
    Pratade med en firma som jobbar med att spruta lösull om detta och de sa att dessa system funkar bäst på sadeltak med brant vinkel så solen värmer yttertaket och hjälper till att torka ur.

Och att detta platta tak nog behöver ventileras.

Frågan är bara hur...

Och sen var det ju bara EN åsikt oxå..

4. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 969 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Pvcduk utan luftspalt är en intressant idé men papp har sina fördelar, särskilt med överbyggnad.

Jag tror din idé kommer fungera fint (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.