17 291 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Luftspalt mot yttervägg och tak?
Sida 1 av 3
Har läst lite om bastubygge men blir inte klokare ang bastuvägg som angränsar mot yttervägg... Som jag förstår ska det vara en luftspalt samt en "ny vägg". I dagsläget har jag en isolerad yttervägg, diffusionsplast och glespanel. Hur ska resten av lagren se ut? (spån/gips-skiva, 45 mm isolering, bastufolie, panel???)
Eftersom bastun ligger på övervåningen och angränsar mot taket så borde jag väl även ha en luftspalt mot taket eller???
Eftersom bastun ligger på övervåningen och angränsar mot taket så borde jag väl även ha en luftspalt mot taket eller???
Se:Har läst lite om bastubygge men blir inte klokare ang bastuvägg som angränsar mot yttervägg... Som jag förstår ska det vara en luftspalt samt en "ny vägg". I dagsläget har jag en isolerad yttervägg, diffusionsplast och glespanel. Hur ska resten av lagren se ut? (spån/gips-skiva, 45 mm isolering, bastufolie, panel???)
http://www.harvia.fi/pdf/bastu_SV.pdf
Dvs du bygger bastun som ett rum i rummet. Mellanrummet mellan väggarna skall vara ventilerat för att den fukt som trots bastufolie/alumit tränger in skall ventileras bort. Sedan kan du regla upp med litet distans så att du får en spalt mot yttervägg. På baksidan stansar du najtråd för att förhindra att isoleringen faller ut i spalten. Sedan täcker du men bastufolie, eller hellre aluminiumpapper som har den positiva effekten att reflektera värme. Lägg med överlapp och limma skarvarna. På detta spikar du en läkt, tex 22x100 för att få en luftspalt mellan isolering och panel. Läkten läggs stående om du har liggande panel. Vill d ha stående så lägger du antingen liggande läkt som du bryter med jämna mellanrum, eller kryssläkt.
Du bör således ha ett möjligast tätt skikt som förhindrar att fukt tränger in i väggen och kondenserar där.
Om du kör med denna metod så får du dubbla diffspärrar mot yväggar o tak, dvs en diffspärr i bastun och en diffspärr i ytterväggarna/taket. Luftspalten måste ovillkorligen ventileras! Annars kommer du att få fuktproblem i luftspalten. Jag föreslår att du säkrar luftspaltsventilationen med ventilöppningar i luftspaltens underkant och överkant.AndersG skrev:
Jag tror (kan inte bevisa) att denna ventilering bör göras från annat rum än angränsande badrum/duschutrymme.
Apropå najtråd: Jag föreslår galvat hönsnät + häftpistol istället, vilket är sådär 5ggr enklare att få till bra.
Har du bara ordentligt ventilerad luftspallt mellan bastuväggen och ytterväggen så kan jag inte se någon fara. Det kanske blir lite högre genomströmning av fukt genom panelen då det inte finns någon isolering bakom som hindrar luften.
Det finns väl en risk att ytterväggsisoleringen värms upp så mkt att kondens uppstår endera i yväggsisoleringen eller på insidan av vindskyddet/förhydningspappen. Gäller spec. vid låga utomhustemperaturer.
Daggpunktstemperaturen i en uppvärmd yttervägg som har temp 5 grader C och RF 30% är -10.5 grader C (dvs minusgrader).
Daggpunktstemperaturen i en uppvärmd yttervägg som har temp 5 grader C och RF 30% är -10.5 grader C (dvs minusgrader).
Snåla och snåla värmen som läcker ut ur bastun kommer ju det övriga huset till del hur som helst.
Men jag tycker också att man ska isolera och då med tanke på att det angränsande rummet också kommer att uppnå liknande bastutemperatur vid ett långt bad.
Men att det är fel att bygga utan isolering håller jag inte med om det går ju för böveln att basta i ett tält.
Och nu tillbaka till frågan har du bara en ventilerad luftspallt så kommer den eventuella kondens som bildas att ventileras bort. På samma sätt som fukten efter en lång duch också gör.
Om jag har fattat dig rätt ClasseClas så menar du att ytterväggen skulle värmas upp och bilda kondens på insidan av vindskyddet som sitter på utsidan av husväggen.
Om daggpunkten skulle flyttas i väggen pga den oisolerade bastun värmde upp den så mycket så borde det bli utåt, vilket jag håller med om. Men det borde ju betyda att den i så fall redan finns inne i väggen. Vindspärren låter ju förövrigt fukten i ångform att vandra fritt i båda riktningarna.
Om man har en ångspärr på insidan av väggen kommer ingen fukt att kunna vandra ut och kondensera oavsett fuktighet på insidan.
Men jag tycker också att man ska isolera och då med tanke på att det angränsande rummet också kommer att uppnå liknande bastutemperatur vid ett långt bad.
Men att det är fel att bygga utan isolering håller jag inte med om det går ju för böveln att basta i ett tält.
Och nu tillbaka till frågan har du bara en ventilerad luftspallt så kommer den eventuella kondens som bildas att ventileras bort. På samma sätt som fukten efter en lång duch också gör.
Om jag har fattat dig rätt ClasseClas så menar du att ytterväggen skulle värmas upp och bilda kondens på insidan av vindskyddet som sitter på utsidan av husväggen.
Om daggpunkten skulle flyttas i väggen pga den oisolerade bastun värmde upp den så mycket så borde det bli utåt, vilket jag håller med om. Men det borde ju betyda att den i så fall redan finns inne i väggen. Vindspärren låter ju förövrigt fukten i ångform att vandra fritt i båda riktningarna.
Om man har en ångspärr på insidan av väggen kommer ingen fukt att kunna vandra ut och kondensera oavsett fuktighet på insidan.