Luftspalt/Mögelstoppare

2k läst  4 svar

1. C
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Flera som "förstår sig på mitt bygge", påstår att om bara det finns en luftspalt vid takfoten på båda sidor om taket, behövs det inga mögelstopper uppe vid nocken? Luften kan cirkulera fritt i luftspalten, 25 mm, som finns upp i nock och som är sammanbunden, så att säga, så att en spalt går "runt" under hela taket.
    På insidan är helbrädat upp i nock.
    Vad säger alla ni som vet.
    Behövs mögelstoppare som komplement till enbart luftspalt?
    Eller kan luften cirkulera från en sida av taket till den andra och vice versa?

2. T
    Medlem Nivå 4

Re: Luftspalt/Mögelstoppare

Det beror lite på ditt hus och läget. Om det blåser så blir det ju sug fråt ena hållet, och då kommer luft in från det andra hållet. Ligger huset så att det är lä för det mesta skulle nog jag göra en ventilerad nock. Enklast är nog att kolla med kommunens byggnadsinspektörer, dom brukar ha koll på läget.
    Tartan

3. N
    Medlem Nivå 9

Jag hade en diskussion om just detta med en byggnadsingenjör nyligen.

Hans uppfattning var att luften nästan aldrig orkar cirkulera från den ena takfoten upp över nocken och ner till den andra takfoten utan att man hade ventilerad nock eller mögelstopper.

Han menade också på att egentligen vill man ju inte ha in kall fuktig luft genom takfoten utan att man vill ventilera bort den kondenserade fukten som kan uppstå mellan isolering och yttertak.

Kanske något som kan ge något för dina fortsatta funderingar.

4. Z
    Medlem Nivå 3

Behövs och behövs... Det lär inte finnas någon nackdel med att montera mögelstoppar och kostnaden är ju minimal så varför inte ta på sig både hängslen och livrem i ett sånt här läge.

Zephir

5. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: