3 912 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Luftspalt i fasad, gavel, hur göra?
Jag håller på att bygga fasad, stående spontad panel mot liggande spikregel och luftningsläkt bakom för att få rätt luftspalt. På långsidorna av huset kan man helt enkelt lämna en spalt vid takfoten och sätta ett extra insektsnät (utöver det som man kanske sätter in mot takets luftspalt), men hur brukar man göra på gavlarna? Jag har aldrig sett någon lämna en spalt/öppning i överkant där. Struntar man bara i det?
Luftspaltens funktion är ju att torka ur eventuell inbyggd fukt, men hur bra blir det om det är tätt längs upp? Borde bli lika som om man gör ventlierat parallelltak, men inte har någon nockventilation.
Eller är det bara så att då träfasaden är mer fuktöppen så räknar man med att det ventlierar genom den?
Luftspaltens funktion är ju att torka ur eventuell inbyggd fukt, men hur bra blir det om det är tätt längs upp? Borde bli lika som om man gör ventlierat parallelltak, men inte har någon nockventilation.
Eller är det bara så att då träfasaden är mer fuktöppen så räknar man med att det ventlierar genom den?
Ingen som har några tankar om detta? En sak till som jag funderar över i samma region är insektsnät. På gavlarna sätter vi droppbleck på ca. 3m höjd så vi slipper skarva den stående panelen. Bör man sätta insektsnät under droppblecket och musband bakom panelen på ovansidan?
Har faktiskt inte funderat närmare på denna fråga, men när jag tänker efter så kan jag inte direkt påminna mig att jag någonsin noterat att det finns en luftspalt mellan gavelns fasadpanel och tak.
Tycker dock att frågeställningen är helt berättigad om nu panelen ska fungera som tryckutjämnande skikt. Då borde man lämna en liten spalt upp mot taket öppen. Borde kunna fungera liknande en skugglist inne. Alt kan man sätta en list mellan fasad och tak, men med glipa förstås. Tror att denna senare variant är sämre då det förmodligen syns tydligare att den inte sluter tätt mot tak eller vägg.
På fråga 2 svarar jag tveklöst ja. Finns det springor/öppningar där insekter och gnagare kan ta sig in så ska de säkras.
Tycker dock att frågeställningen är helt berättigad om nu panelen ska fungera som tryckutjämnande skikt. Då borde man lämna en liten spalt upp mot taket öppen. Borde kunna fungera liknande en skugglist inne. Alt kan man sätta en list mellan fasad och tak, men med glipa förstås. Tror att denna senare variant är sämre då det förmodligen syns tydligare att den inte sluter tätt mot tak eller vägg.
På fråga 2 svarar jag tveklöst ja. Finns det springor/öppningar där insekter och gnagare kan ta sig in så ska de säkras.
Tack för svaret @Oldboy . Större delen av väggen får automatiskt en öppning i överkant i och med droppblecket. Men att få dit ett insektsnät där blir ju lite lurigt. Blecket sitter på en 45x120. Kanske kan jag fästa nätet mellan den och utsida av spikläkten. Då blir det tätt inåt väggen iaf, även om det blir ett litet utrymme under droppblecket, eftersom läkten sitter några centimeter ifrån. Men bättre än inget.
Men hur jag ska göra en snygg spalt mot taket och få lite öppet blir klurigare. Sätta en list typ 45x45 eller lite mindre hade jag ändå tänkt.. att bara sätta den lite lägre med ett insektsnät innanför borde göra susen.
Men detta måste ju varenda husbyggare med träfasad slagits med. Är det något uppenbart jag inte förstår?
Men hur jag ska göra en snygg spalt mot taket och få lite öppet blir klurigare. Sätta en list typ 45x45 eller lite mindre hade jag ändå tänkt.. att bara sätta den lite lägre med ett insektsnät innanför borde göra susen.
Men detta måste ju varenda husbyggare med träfasad slagits med. Är det något uppenbart jag inte förstår?
För länge sedan så var nog aldrig fasaden tänkt som tryckutjämnande skikt med luftspalt bakom, utan den sattes mer el mindre dikt an (timmerhus). Sedan har det väl alltid behövts spikläkt för att fästa panelen på hus som inte har timmerstomme. Fasadpanel var väl aldrig ett yttre skal/fasad för länge sedan, (innan sågarna kom som gjorde tunnare plank och brädor överkomliga, huvudsakligen på 1800-talet(?)), utan har tillkommit allt eftersom när den gamla fasaden blivit dålig.
Det här med tryckutjämnande skikt är nog rätt nytt. Jag föreställer mig att det har kommit med de extremt lufttäta hus som vi de senaste 25 åren eller så bygger. Innan dess ansågs nog inte lite tjuvluft vid blåsigt väder vara ngt nämnvärt problem.
Sedan är vanliga träfasader med locklist/lockbräda inte överdrivet täta i alla skarvar/överlapp, eller för den delen i ändanslutningarna mot sockel och tak. Så "andats" har de gjort oavsett. Med spontade brädor blir nog fasaden snäppet tätare och då kanske luftspalterna är viktigare.
Det här med tryckutjämnande skikt är nog rätt nytt. Jag föreställer mig att det har kommit med de extremt lufttäta hus som vi de senaste 25 åren eller så bygger. Innan dess ansågs nog inte lite tjuvluft vid blåsigt väder vara ngt nämnvärt problem.
Sedan är vanliga träfasader med locklist/lockbräda inte överdrivet täta i alla skarvar/överlapp, eller för den delen i ändanslutningarna mot sockel och tak. Så "andats" har de gjort oavsett. Med spontade brädor blir nog fasaden snäppet tätare och då kanske luftspalterna är viktigare.
Jag har funderat lite mer och läst lite mer och kan väl komma till en slutsats och svar på min egen fråga.
Huvudsyftet med att bygga fasaden på detta sätt är att inträngande vatten bakom panelen skall kunna evakueras. Det gör det lämpligen nedåt m.h.a. gravitationen. Huvudsyftet är kanske inte att få ett luftflöde bakom panelen, så därför är en övre öppning inte något man lägger energi på.
Detta är min slutsats.
Huvudsyftet med att bygga fasaden på detta sätt är att inträngande vatten bakom panelen skall kunna evakueras. Det gör det lämpligen nedåt m.h.a. gravitationen. Huvudsyftet är kanske inte att få ett luftflöde bakom panelen, så därför är en övre öppning inte något man lägger energi på.
Detta är min slutsats.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
anledningen till att man har luftspalt är att man numera har täta fasadfärger. Annars skulle det inte fungera. Förr tillbaks och timmer i all ära men då använde man diffusionsöppna färger även på fasad. Då kan man ha panel dikt mot baksda om man vill.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 186 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 186 inlägg
Jag sitter också och funderar på det här med luftspalt på galvelsidorna. Bygger ett Attefallshus. Fram och baksida är inget problem precis som TS skriver. Men hur gör man på kortsidorna/gavlarna? Struntar man i öppning upptill?