Byggahus.se

luftspalt i cupolväggar?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag håller på att bygga om ovanvåningen på vårt torp. Det finns en cupol där väggarna är klädda i råspont/takpapp/plåttak och formar en helhet med den övriga takkonstruktionen.

Luftspalt finns i taket men inte i kupolväggarna. Där var vindpappen direkt på råsponten och sedan isolering på det.

Nu sitter jag och funderar över luftspalt/vindpapp just i väggarna.

Att bygga in en luftspalt blir en rejäl utmaning då det blir svårt att koppla upp den med utsidan så att den faktiskt kan luftas.

Uppifrån skulle man kunna knyta ihop det med masonitskivorna och luftspalten i taket men då skulle hela innertaket behöver sänkas en bra bit för att att luftspalten ska komma in förbi takstolen. Rummet är redan väldigt litet och lågt i taket. Nerifrån slutar väggarna i det "vanliga" taket så där finns ingen möjlighet att lufta.

Jag undrar om luftspalten egentligen behövs i väggarna överhuvudtaget. Råsponten är täckt med bade takpapp och plåt och ingen fukt ska kunna komma utifrån ändån. Ångspärr kommer finnas på insidan så ingen fukt ska kunna komma inifrån heller.

Kan man skippa luftspalten?

Vad tycker ni?

Redigerat 11 feb 2015 10:29