Byggahus.se

Luftspalt Bastu mot yttervägg

1. J
    Medlem · Västmanland · 13 inlägg

Joar Huggorm

Medlem
    Hej!

har läst massa tips om att bygga bastu och vissa säger att man ska ha luftspalt mot yttervägg och vissa säger nej. Vissa säger att luften ska tas från samma rum och vissa säger nej...

Har även lagt upp en bild på hur jag vill ha det...

Nu undrar jag vad detta forum säger om att bygga bastu och vad jag ska tänka på...

3/4 av väggen är mot yttervägg och resten mot ett "relaxrum"

Tanken är att jag kör svenskt trä beskrivning och kör luftspalt emot yttervägg men kör dikt ann mot relax... Svenskt trä säger också att jag enbart kör masonite som "ångspärr" vilket låter bättre, vill inte ha "plast - isolering - plast", det känns som det kan skapa problem i framtiden

Vad jag mest funderar över är om jag måste gipsa ytterväggarna och sedan ha 20mm luftspalt eller låta ytterväggen stå som den är, isolerad bara med ångspärr och sedan regla upp med ångspärr...

Hör gärna över hur ni har löst eran bastu emot yttervägg!

MVH

Joar

2. C
    Självbyggare · 363 inlägg

Chris11

Självbyggare
    Samma dilemma själv, verkar finnas lika många sätt att bygga som personer på forumet.

Så här tänker jag göra mot yttervägg.

Hela konstruktionen utifrån och in.

Hattläkt - panel - gles 34mm - 45mm glasull isolering - 220mm cellulosa isolering - ångbroms - gles 34mm - 15mm strips av plywood för luftspalt - bastupanel

Mitt resonemang är: absolut aldrig dubbla tätskikt. Den eventuella fukt som inte vädras ut genom luftspalten kommer vandra genom cellulosa isoleringen och vädras bort i yttre luftspalt.

Mina väggar som inte är mot innervägg utan mot våtrum byggs inifrån och ut som bastupanel - 45mm isolering - 25mm luftspalt där isoleringen hålls på plats genom hönsnät - våtrumsskiva - tätskikt - ytskikt av kakel.

Här ventileras all fukt bort genom luftspalt inne i innervägg som avslutas i det sänkta taket i bastun.

3. D
    Besserwisser · E · 15 498 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Varför glasull utanför cellulosaisoleringen?

4. C

Chris11

Självbyggare
    Det är en del av konstruktionen av väggen, istället för vindduk eller utegips, bygger bort köldbryggor helt. Kallas här ibland västkustskivor. Väldigt trevlig funktion tycker jag

5. D
    Medlem · 70 inlägg

Deeler

Medlem
    Hakar på denna tråd m min fråga,

Ska bygga kaklad bastu i källaren på betongväggarna, har ni ngn erfarenhet av att kakla direkt på ny puts och sedan sätta glasväggar och aggregat samt trälavar...

Ok att ha bastuväggar utan luftspalter om man kör kakel? I taket blir det 50mm luftspalt...

6. C

Chris11

Självbyggare
    Min första tanke är hur du hade tänkt lösa tilluft/frånluft.

7. D
    Medlem · 70 inlägg

Deeler

Medlem
    Med in och ut luft enligt de principer som gäller...

8. C

Chris11

Självbyggare
    Då vet jag inte varför det inte skulle gå. Det står väl på putsen vd brinntiden är och när rf nivån i putsen är ok så kan det sista torka ur genom fogen. Bäst är ju om det kan torka ut genom två håll

9. D
    Medlem · 70 inlägg

Deeler

Medlem
    Yes, tänker mer på funktionen att sätta bastuvägg direkt mot källarvägg, utan luftspalt, känns spontant som att det borde fungera utmärkt om man kör m kakel, då kan ju ev fukt vandra och det blir ingen riskkonstruktion?

10. J
    Medlem · Västmanland · 13 inlägg

Joar Huggorm

Medlem
    Hej! Kul att så många svarar

Jag har snackat med ett proffs idag som rekommenderade mig att sätta Bastupanel direkt på ytterväggen med skillnaden att köra bastufolie istället för Ångspärr där. Så utifrån och in - Panel - luftspalt - windy - Isolering - bastufolie - Bastupanel

Tycker också det känns bra att inte sätta 2st Ångspärrar

Mvh Johar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.