Byggahus.se

Luftschakt runt källare

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag funderar på att låta bli att återfylla kring källarvägg (1 långsida + kortsida) kring mitt souteränghus (1980) i samband med att jag dränerar om och isolerar utvändigt.

Har läst otaliga trådar om källarisolering med fukt (inklusive pordrän vs Platon). Dock har jag inte hittat någon som avhandlar möjligheten att ”eliminera” fuktproblemen från mark genom att ha ett schakt runt huset.

Jag har berg nära huset så har ingen risk för jordras, har även tänkt att markisolering för att undvika tjälskador på grunden vid schaktet. Schaktet kommer täckas av trallgolv med dropplåt under.

Någon som gjort liknande lösning? Eller ser ngt problem med förslaget?

PS Har hört om ett hus från 1960 där friska träreglar (!) använts i luftschaktet.. ds

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 11
    Nu är du inne på något som inte är vanligt förfarande. På större byggen där man sprängt ur för huskroppen så är det mellan
    1 och 3 meter mellan berg och huskropp ( det går att gå där ) för just bergsyran som kryper fram och rinner i berget. På senare tid så har det även monterats in luftvärmeväxlare i utrymmet och VP för VV. Hur mycket plats har du mellan berg och vägg

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Intressant jonaserik, jag hoppas få till 1 m runt iaf men jag vet eftersom jag inte grävt upp ännu.

Utifrån hur marken (och gräset) ser ut runt huset är det nog inte många dm jord på berget omkring. Sedan sa säljaren/han som byggde det att halva plattan gjöts direkt på berg. Så de verkar ha snålat på sprängning och det är säkert inga jätteutrymmen runt grunden.

1. Bergsyra!? Låter otäckt, hittar bara örter på nätet - behöver man åtgärd mot detta?

2. Blir det varmt i schaktet eftersom de använder VP? Jag tänkte att klimatet blir som en lodrätt krypgrund, dvs fuktigt och kallt.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Det kommer att bli kallare i källaren eftersom marken inte blir lika kall som luften vintertid.

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 1
    Ja det har du rätt i, det är en nackdel. Iom att väggen inte syns kan jag lägga pengarna på isolering utan något vidare ytskikt. Så visst, det kostar lite extra isolering

6. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 11
    Kallas så i bland när berget ger ifrån sig vatten genom sprickorna, i det stora hela är det grundvatten som trycks upp och regnvatten som söker sig ner i sprickorna
    Jepp men det är stora utrymmen kanske 1000 m3 eller mer det är frågan om,och är inget för en vanlig villa, så kan du få till det med en luftgång mot berget och dränering i botten för vattnet så är du hemma, inget vatten på grunden och en barriär med en del värme i

• Laddar…