Byggahus.se

Luftrenare, fungerar dom och vilken bör man satsa på?

1. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 170 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Det finns många luftvärmepumpar med bra luftrening, jag menar att man kan få AC/värme/luftrenare i ett.

Dock är den ju inte särskilt mobil om det är vad man är ute efter.

2. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 615 inlägg

Stego1

Husägare
    Kan du inte sätra in ett elektrostatfilter i FTX? Jag hade ett sådant i min gamka kåk med FTX system.
    Det tog bort det mesta av allt som slank igenom de vanliga filtren.

3. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 698 inlägg

Grillen

Husägare
    Problemet är att barnen gärna öppnar fönster och dörrar, då blir det tungt för ftx-en att filtrera bort. Så därför tänkte jag prova en luftrenare om det hjälper snabbare när vi stänger fönster/dörrar.

• Laddar…
  4. Grillen

Grillen

Husägare
    Då vi har fjärrvärme så är luftvärmepump inget alternativ, samt att jag vill ha renare luft i 3 sovrum och då skulle det bli galet dyrt med 3 pumpar

Provar med 3 eller 4 lite billigare luftrenare så jag kan ha en i vardera sovrum och sen en extra att flytta runt i övriga rum där vi är.

5. H
    Medlem · Kronoberg · 1 759 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Vi har också fjärrvärme, samt en LLVP som nyttjas både för värme och kyla. För värme används den mest när man får bästa utbyte med COP runt 5-7 vilket är absolut största delen av uppvärmningssäsongen. Billigare per värme-kWh än fjärrvärme. Kyla under sommaren är guld värt, inkl den avfuktning av inneluften den ger vilket minskar upplevd värme bara det.

Luftreningsmässigt, ja inte mycket till filter typ som visas ovan men som de allra flesta av hyfsat moderna LLVP (och även vissa dedikerade luftrenare) så finns en joniseringsfunktion. Kan heta olika på olika märken men bygger på att den laddar partiklar i luften så att de häftar fast vid ytor och binds istället för att virvla omkring i luften. Hur pass effektivt detta är har jag inga data på men det är så det är tänkt.

I tillägg har vi en gammal Electrolux Oxygen Z-9124 i sovrummet, en effektiv sak med sköljbart HEPA-filter och ett förfilter med aktivt kol man får byta några ggr per år. Nästan helt ohörbar på tystaste läget vilket räcker gott, mängden damm som fångas av filtret är bevis nog för mig att det fungerar bra. Vi har ett mycket bra inomhusklimat, säkert har dessa prylar en roll i detta.

6. S

Stego1

Husägare
    Aha, ja då blir det problem.

7. Grillen

Grillen

Husägare
    Har kollat igenom listan på Astma & Allergiförbundets hemsida och har kommit fram till någon av dessa 2 just pga prisklassen och m2/luftflöde den klarar av.

Men t ex Eletrolux EAP300 kostar 1433kr och klarar lokalyta 70m2 med luftflöde 335m3/h, medans
    Electrolux Pure A9 PA91-404GY kostar 3787kr och klarar lokalyta 92m2 luftlöde 442m3/h.

Finns det någon nackdel med EAP300 för 1433kr som ni kan se? För vill ju helst komma så billigt undan som möjligt med som ändå ger ett gott resultat då jag tänkt köpa 4st att ha i olika rum. Så hellre ca 6000kr än nästan 16000kr totalt om man säger så.

Eller har ni några andra konkreta tips på någon luftrenare som verkligen gör sitt jobb men som ändå är riktigt prisvärd.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Västernorrland · 2 093 inlägg

Mattias_Jo1

Medlem
    FTX kör normalt F7 filter och det skall räcka mer än väl. Har själv ett grov filter innan FTX som tar bort större skräp. Men viktigast är att köra borta läge så länge du har dörrar/fönster öppna. Annars drar man in skiten i huset. Sen vill man vara riktigt noga så skall man alltid skölja håret innan man går och lägger sig. Inte hänga ut tvätt mm. Har varit ordf. i en Region Astma och allergi förening samt har väldigt allergiska barn. Trotts allt detta som jag beskrivit har vi gjort men ändå blev dottern extremt påverkad iår. Så det är ett extrem år med pollen.

9. S

Stego1

Husägare
    Jovisst. Jag vet inte om elektrostat är gångbart längre. Detta var på 80 talet värmeåtervinningen var rätt ny.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Västernorrland · 2 093 inlägg

Mattias_Jo1

Medlem
    kör den billigare, du vill ändå punktbehandla.

11. S

Stego1

Husägare
    En fördel med elektrostat förutom att det tog det mesta mikroskopiska, var att man hystade in det i disknaskinen vid rengöring och sedan var det klart för ny insamling. Men ett F7 är nog ännu effektivare skulla jag tro. Jag hade ett grovfilter framför elektrostaten och vi hade aldrig damringar vid utblåsventilerna, som många med enklare filter hade.

• Laddar…
  12. S
    Besserwisser · 165 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    EAP300 har utgått. Mitt tips är att kolla på hur dyra nya filter är och hur ofta de rekommenderas att bytas. Electrolux vill jag minnas rekommenderar byte ganska ofta (men inte lika ofta som Xiami, etc). Pure A9 verkar inte skriva hur länge filtren håller (men att de är "smarta" = du kommer få en lampa att byta ut filtren för en tusenlapp ett par gånger om året om jag tror rätt). EAP300 verkade ha billiga filter och finns säkert att köpa tredje parts filter som fungerar OK även efter Electrolux slutar sälja de gamla.

https://www.coway.se/produkt/1008ch/ säger att filter håller i 30 månader. Har en sån per våningsplan och stängda fönster/dörrar med FTX. Det fungerar otroligt bra under pollensäsongen (men man nyser till rejält när man går ut då kroppen inte är beredd på pollen).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.