Byggahus.se

Luftrenare, fungerar dom och vilken bör man satsa på?

1. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 698 inlägg

Grillen

Husägare
    2 av 3 barn är allergiska mot t ex pollen, katt, björk och lite annat blandat, även sambon är allergisk mot en del saker.
    Har läst lite var stans att folk med allergier får det betydligt lättare med luftrenare i huset, finns det någon sanning i detta och vilken modell bör jag isf satsa på?

Vill ju inte köpa den billigaste om det inte hjälper, men vill ju heller inte gå och köpa en för 8000kr om det fungerar nästan lika bra med en för 1-2000kr om ni förstår vad jag menar.

Samt hur blir det om man har det i ett sovrum som är ca 15kvm men luftrenaren klarar 50kvm, kommer den även hjälpa utanför rummet om dörren är öppen, eller kommer det kräva 50kvm öppen yta för att den ska fungera för den ytan?

Eller är det bortkastade pengar att köpa en eller flera luftrenare?

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 153 inlägg

Demmpa

Husägare
    Har du kollat på Astma & Allergiförbundets hemsida?

https://astmaoallergiforbundet.se/l...for-pollenallergiker/?search_query=Luftrenare

https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/rekommenderade-produkter/

Ja, luftrenare gör nytta.

https://www.swegonairacademy.com/wp-content/uploads/2014/10/CAMFILL-Filter-Skolan.pdf

Eftersom ni är allergiska mot bla pollen så kanske det skulle vara aktuellt med ett FTX-system. Normalt har man F7-filter till bostäder.
    https://www.resema.se/dokument/filarkiv-sv/teknisk-fakta/193-vaegledning-filterklasser/file.html

3. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 698 inlägg

Grillen

Husägare
    Tack för tips, inte kollat där men får läsa runt och se vad som sägs.

FTX finns redan sen 2 år tillbaka, men då dörrar och fönster öppnas och stängs en hel del pga spring och barn som inte förstår bättre så tänkte jag att en luftrenare skulle kunna hjälpa ytterligare.

4. M
    Medlem · Västernorrland · 2 093 inlägg

Mattias_Jo1

Medlem
    Stänga av FTX så länge ni har dörrar och fönster öppna, alt sätt på bortaläge. Byt filter inför sommaren samt inför vinter i FTX. Den skall ge undertryck och då drar ni in allt skit istället. Luftrenare i de rum med stängda dörrar där det behövs.

5. M

Mattias_Jo1

Medlem
    ja luftrenare hjälper. Vi har barn med allergi. Bättre att punkt köra luftrenaren i de rum den behövs dvs barnens sovrum och erat då. I övriga huset tar FTX hand om en del men som sagt se mitt tidigare svar.

6. boschkenta
    Verktygstokig · Västra Götaland · 94 inlägg

boschkenta

Verktygstokig
    Funkar definitivt och har hjälpt oss mycket! Jag rekommenderar dom till alla med allergier, husdjur, eller som bara brukar vakna med nästäppa utan vidare. Gör susen.

Så länge de har två filter så spelar nog inte prislappen så stor roll - den dikterar mer kapacitet, ljudnivå, och extrafunktioner. IKEA har en billig som ska vara bra, har jag hört av en bekant som är nöjd.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Västra Götaland · 312 inlägg

henkepenk

Medlem
    Kan också intyga att prislappen inte spelar mycket roll. Ni behöver inte aktivt kolfilter. Pollen är förhållandevis stora partiklar som enkelt fastnar i F7. Stor fläkt som kan snurra långsamt och tyst är att rekommendera. Byt filter efter pollensäsong, inte före.

• Laddar…
  8. F
    Medlem · Stockholms · 1 514 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Med tanke på hur filtret ser ut på min luftrenare efter ett par månader så måste den göra någon nytta. Det blir en tjock matta av damm som fastnat i filtret.

9. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 170 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Luftvärmepump kan bara ett alternativ men det beror ju på layout och mobilitet.

10. Demmpa

Demmpa

Husägare
  11. E
    Medlem · Stockholm · 2 355 inlägg

Eld

Medlem
    Det sitter ju ett filter i den. All luft som går igenom värmepumpen filtreras.

12. M

Mattias_Jo1

Medlem
    Inte den mest pris och energi effektiva lösningen om det bara är luftrening de är ute efter.;)

13. Demmpa

Demmpa

Husägare
    Vilken filterklass är det?
    Är det F7 eller bättre?

En del/många LLVP har väldigt tunna filter, likt dessa
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    196E32C5-0315-4BF8-B7DD-2ABC2F0F0838.jpeg

14. E

Eld

Medlem
    Nej, det är nog inte därför man köper värmepump.

• Laddar…
  15. E

Eld

Medlem
    Ingen aning. Fråga leverantören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.