Kämpar med att fylla på luft i hydroforer med en kompressor.
Nog för att det tar sjukt lång tid, men eftersom det är bilventil så används luftpåfyllare för bil.
Har avverkat några stycken då packningen tenderar på att försvinna spårlöst efter 10-20min.

Verkar ha hittat en som håller nu, men det är förbaskat vad det glappar lätt, hänger det lite snett så sprutar det vatten där man klämmer fast den på hydroforen och tappar nog endel luft den vägen.

Så, jag hade mycket hellre haft en quick release eller något som gör att kompressor slangen kan gängas mot ventilen på hydroforen. Är detta möjligt? Verkar inte vara särskilt vanligt i sånna fall.

Kanske finns en såpass stor fördel med bilventil av något skäl så ingen använder något annat?:)

Hur som haver, tycker de är sjukt opålitliga så letar efter vettiga alternativ.

Fyll luft via avtappningen i botten i stället. Där kan du enkelt ordna en övergång till de ofta använda ventilerna med R15 mot någon tex snabbkoppling vanlig för luft. Då håller du dessitom avtappningen i skick och ren från avlagringar och rost som ofta ligger i botten.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Fyll luft via avtappningen i botten i stället. Där kan du enkelt ordna en övergång till de ofta använda ventilerna med R15 mot någon tex snabbkoppling vanlig för luft. Då håller du dessitom avtappningen i skick och ren från avlagringar och rost som ofta ligger i botten.
Hmm! Ja det kanske vore en bra idé, men blir det inte en ruskigt kamp mot vatten som vill pressas ut där medans man försöker få in luft? Särskilt med större diameter...med tanke på vilken tryck det forsar ut med när man öppnar bottenventilen. Men naturen kanske löser det snyggt :)

Hydroforen är på 1000 liter.

Mergus Serrator Mergus Serrator skrev:
Hmm! Ja det kanske vore en bra idé, men blir det inte en ruskigt kamp mot vatten som vill pressas ut där medans man försöker få in luft? Särskilt med större diameter...med tanke på vilken tryck det forsar ut med när man öppnar bottenventilen. Men naturen kanske löser det snyggt :)

Hydroforen är på 1000 liter.
Se bara till att du har högre tryck på luften än vattnet så hjälper naturen dig snyggt. Styr insläppet av luft med avtappningsventilen så går allt lugnt och städat till.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju samma tryck oavsett.

Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det är ju samma tryck oavsett.
Inte mellan trycket i din påfyllande tryckluft, och hydroforens tryck, vid just påfyllning av luft.

Där måste påfyllande luft ha ett större tryck för att flöda in hur du än ser det.

Där jag bor finns ett gammalt system för sommarvatten. Tidigare har luft fyllts i hydroforen via bilventil och det har tagit ett par timmar. Efter att jag monterat en tryckluftskoppling på bottenventilen så tar samma fyllning 5 - 10 minuter i stället med samma kompressor.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.