Hej!

Som relativt nybliven husägare stöter jag på en del funderingar då och då som jag har svårt att släppa så jag vänder mig nu till er som kan detta för lite hjälp hur detta bör lösas på bästa sätt.

Jag har googlat runt en hel del men det verkar finnas lika många åsikter och experter som människor på denna jord vilket ställer till det för en sån som jag.

Jag ska försöka förklara detta så bra jag kan.
Jag bor i ett hus byggt 1926 som har renoverats en del genom åren, framförallt från 2000 och framåt.
Senast gjordes ett takbyte med bandtäckning som är falsad över nock. Under plåten är det takduk och råspont.
Råsponten såg som ny ut under det gamla taket som bestod av ett lager eternit med ett TRP-tak överst.
På insidan hittar vi en isolerad vind som har gjorts enligt konstens alla regler med ångspärr, isolering och luftspalt med hanbjälklag högst upp, men utan gavelventiler då det tidigare ventilerades genom nocken.
I höjd med det gamla vindsgolvet ligger spånisolering i snedtaket och mellanbjälklaget, den är kvar där förutom på en del av taket som ligger över badrummet på plan 2, där har man valt att dra luftspalten hela vägen ner till takfoten och satt ventiler där (södersida). Jag har försökt illustrera konstruktionen i bilderna jag bifogat.

Kan det se ut såhär? Ytterst annorlunda lösning skulle jag gissa.
Jag är inne på att sätta en gavelventil på västra sidan huset då det på så sätt kommer dra luft mellan takfotsventilerna och den gavelventilen. Men samtidigt har vi en taklutning på ca 60 grader och ett svart tak i 100% söderläge vilket kanske kan innebära att luften kommer att röra sig rätt mycket ändå utan gavelventilen?

Som ni märker så är jag rätt ny på detta så onödigt dumförklarande hoppas jag vi kan hålla oss ifrån i tråden.
Tack på förhand!

• Schematisk illustration av husets takkonstruktion med luftspalt och ventiler i takfoten, fasad mot söder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av husets sektion med markerade delar som isolerad vind, hanbjälklag och ångspärr.
    Skapa konto
  • Schematisk bild av husets tvärsnitt visar takkonstruktion med isolerad vind, ångspärr, och luftspalt.
    Skapa konto
den enkla frågan är väl , har du några bekymmer utav den lösningen som är idag ?
framgår inte av ditt inlägg

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
den enkla frågan är väl , har du några bekymmer utav den lösningen som är idag ?
framgår inte av ditt inlägg
Taket lades om i somras så inga problem har uppkommit vad jag vet, men grejen är att det går inte att inspektera utan att ta upp hål i innertaket och förstöra tätskiktet så därav frågan om någon har någon erfarenhet eller åsikter om lösningen. Man kan såklart ta upp ett litet hål och skicka upp fuktgivare och inspektionskamera och sen täta igen men det är såklart inget alternativ just nu om det är onödigt.

Jag har fått för mig att den varma luften oftast bara stiger. Detta gör då att om du bara har takfoten luftad så kommer luften att stå still i och med att den inte tar sig någonstans på vinden.

Finns det någon möjlighet att montera på en lucka på gaveln för tillträde till vinden? Eller är vindsutrymmet så litet att det inte är någon idé?

Att åtgärda ett problem som inte finns är såklart onödigt. Det är inte all säkert att du har behov av att få bort den varma luften från vinden. Skulle du ändå vilja lufta mer så tycker jag att steg ett är att sätta på gavelventiler.

Har du möjlighet att ta dig in på vinden är en väderstation med trådlös uteenhet ingen dum grej att ha på vinden. En bra sådan kostar inte särskilt mycket och då kan du hålla koll på både temperatur och luftfuktighet.

S sk007 skrev:
Jag har fått för mig att den varma luften oftast bara stiger. Detta gör då att om du bara har takfoten luftad så kommer luften att stå still i och med att den inte tar sig någonstans på vinden.

Finns det någon möjlighet att montera på en lucka på gaveln för tillträde till vinden? Eller är vindsutrymmet så litet att det inte är någon idé?

Att åtgärda ett problem som inte finns är såklart onödigt. Det är inte all säkert att du har behov av att få bort den varma luften från vinden. Skulle du ändå vilja lufta mer så tycker jag att steg ett är att sätta på gavelventiler.

Har du möjlighet att ta dig in på vinden är en väderstation med trådlös uteenhet ingen dum grej att ha på vinden. En bra sådan kostar inte särskilt mycket och då kan du hålla koll på både temperatur och luftfuktighet.
Det går inte att ta sig in på den vinden, exkl takstolar är utrymmet bara någonstans 500mm brett och ca 500mm högt.

Precis jag är inne på att sätta in någonting sådant så man kan hålla koll på temp och fukt för att kunna sova lite bättre på nätterna, tack för tipset! :)

• Gilla
Superstars155
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.