Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi bor i ett radhus på 3 plan och upplever att det är ojämn värme i det vattenburna golvvärme systemet. Jag har lyssnat med en kunnig person inom VVS och provat allt möjligt med att lyfta av hattar för se om ”piggar” fastnat i stängt läge bla, men dom små åtgärderna som han rekommenderade fungerade inte och med all sannolikhet har vi luft i systemet då värmen agerar ojämnt.
Nu till min frågor:
Hur luftar man ett system som ligger i hela huset på 120kvm fördelat på olika plan?
Är det komplicerat att göra själv?
Ett hmm om vad det kan kosta i arbetstid?
//tacksam för svar!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Man spolar ut luften med kranvatten. Du kopplar vattenslang på de kopplingarna som syns på vänster sida på fördelaren.
Brukar koppla tillflöde på returfördelaren och sen på tilloppet med en slang ner i golvbrunn. Stäng kranarna till fördelaren och även alla slingor. Sen spolar du varje slinga en i taget tills det inte kommer någon luft, jag brukar gå två varv. Tänk på att när du är klar innan du vrider på kranarna till fördelarna igen är att, öppna alla slingor igen och släpp ut lite av trycket ut i golvbrunnen. Annars kommer du ha 7bar kallvatten som kommer öka trycket ganska mycket när det sen värms upp.
Brukar koppla tillflöde på returfördelaren och sen på tilloppet med en slang ner i golvbrunn. Stäng kranarna till fördelaren och även alla slingor. Sen spolar du varje slinga en i taget tills det inte kommer någon luft, jag brukar gå två varv. Tänk på att när du är klar innan du vrider på kranarna till fördelarna igen är att, öppna alla slingor igen och släpp ut lite av trycket ut i golvbrunnen. Annars kommer du ha 7bar kallvatten som kommer öka trycket ganska mycket när det sen värms upp.
Tack för svar allihop! Jag är fortfarande lite osäker på exakt hur det ska göras
Jag har bokat in en service på maskinen imorgon som egentligen inte är kopplat till detta men dom ska även göra en lättare felsökning och visar det sig att det är luft i systemet så får jag gå vidare med det och antingen utföra själv eller ta hit en som kan.
Vet ni på ett ungefär vad det skulle kosta om jag tar in en tekniker?
Jag har bokat in en service på maskinen imorgon som egentligen inte är kopplat till detta men dom ska även göra en lättare felsökning och visar det sig att det är luft i systemet så får jag gå vidare med det och antingen utföra själv eller ta hit en som kan.
Vet ni på ett ungefär vad det skulle kosta om jag tar in en tekniker?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips vid installation av vattenburen golvvärme - flytspackla vs EPS?
Golv -
Vilken panna för vattenburen golvvärme i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förlänga vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Placering av avluftning till vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme - luftning
Värme allmänt