Byggahus.se

Luftning av konvektor i källaren

1. ted_
    Medlem · 2 inlägg

ted_

Medlem
    Hej,

jag har ett problem, ska se om jag kan förklara så nån förstår jag har installerat ett konvektorelement i källaren där rören går uppåt i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

innan rören går på stammen igen så ligger rören över källarstammens nivå.

Finns det risk att det blir luft där? Jag har luftat på returkopplingen samt elementet och det sprutar verkligen vatten där. Problemet är att elementet vägrar starta i värmeläge. Slår jag på kyla så går fläkten men så fort jag slår på värme så lägger fläkten av. Jag har varit i kontakt med företaget som sålde elementet (för jag tror det är trasigt) men han hävdar att det måate va luft i det för han har aldrig varit ute för att Fläktstyrningen lagt av tidigare. Jag har luftat som en galning. Kan det va så att det blir en luftficka i taket?

jag har nyinstallerad bergvärmepump, elementet sitter i källaren och mitt högsta element sitter på vinden ca 10-14 meter upp.

kan det vara luft eller lutar det åt att elementet är paj. Tycker ju att fläkten borde starta iaf.

mvh Ted

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 317 inlägg

Josth

Medlem
    Dra upp förskjutningen i värmepumpen rejält så du får t.ex. 35 grader framledningstemperatur. Då går det att känna med handen på rören om det kommer någon värme och cirkulerar. Fläkten kanske inte startar förrän den känner att det finns värme att skicka ut(?)

3. V
    Medlem · 481 inlägg

Vector

Medlem
    Hade också ett fläktelement som också inte startade i värmeläge förrän givaren kände typ 30 grader på framledningen. Nu minns jag inte vad som gjordes för att få det å fungera under 30 grader men vi fick den å gå. Man vill ju sprida värme även när tempen är under 30 grader.....

4. ted_
    Medlem · 2 inlägg

ted_

Medlem
    Tack för svar, det löste sig. Elementet var fabriksinställt på 40gr i framledningstemp. Gick att ställa ner. Mvh Ted

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.