luftkonditionering med bergvärme?

4k läst  7 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Vi står i valet och kvalet mellan 495twin och en IVT bergvärmepump, vi ska borra i berg i båda alternativen, men så läste jag på IVT att man kan nyttja de rena bergvärmepumparna som luftkonditionering på sommaren, stämmer det? och hur bra fungerar det för er som kör bergvärme?

/M

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: luftkonditionering med bergvärme?

Jag kör inte med detta ännu, menhar bra koll på hur det funkar.

berget håller ju alltid ca +6 grader (du kyler ned det med berkvärmen, men det lär aldrig bilvarmvare än +6 grader.) kallare än dit kylskop alltså.

via några ventiler & en cirkulationapump kan man köra det här kalla vattnet genom en fläcktkonvektor & på så sett få kall luft, till kostnaden av vad cirkulationspumpen & fläktkonvektorn drar = extremt billigt, nästan gratis!
    det finns vissa värmepumpar som kör kylan i radiatorsystemet, vet ine om den pumpen du tittat på har detta system & jag kan inte den exakta konfigurationen. men ett sånt sysem kräver att man aldrig går under daggpumkten, då du ej vill ha kondens på golvet.

ska du ändå borra skulle jag inte tveka att köra bergvärme & det mad en rätt stor pump, så man har nästan full täckning med värmepumpen. det blir billigare i drift

3. M
    Medlem Nivå 4

det låter ju hur bra som helst ju :)

Vi tittar på en IVT Greenline iställt för 495twin tror den hette E9 eller något sådant med en maxeffekt om 9kw skulle jag ju tro.

Kanske är bättre i långa loppet att gå på en sån här stor renodlat bergvärmepump när vi ändå ska borra för 495 annars, lika bra borra 100m till och i med en fet ändamålsenlig anläggning, och kan man nu få luftkonditionering för några 1000ingar extra så blir ju det lite skoj också

Förresten, jag borrar ju även för 495twin, kan man inte ha luftkonditionering till en sådan? eller är jag ute o cyklar

4. C
    Medlem Nivå 14

vet ingen som testat Frikyla som det heter till så litet hål som du kommer att ha till 495:an (50m?)

men som sagt så är ju driften billigare med bergvärme, specielt om ditt hus drar mycke energi.
    har du några uppgifter på det? eller storlek & vart det ligger.

när väll borraren är på plats med allutrustning & har hittat berg, så kostar ju det bara 250-300:-/m att borra extra. så det blir ju inte så mycke dyrare eftersom du ändå tänkt att borra

5. M
    Medlem Nivå 4

Jo var det ligger borde jag ju ha koll på ;)

3mil norr om göteborg, bygger direkt på berg, boyta 228m2 totalt fördelat på 2plan samt 54m2 garage, vattenburen golvvärme överallt. Maxförbr kring 12kw, och energibehov om ca 28000-30000kwh/år om man slår i tabeller..

//
    M

6. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
  7. C
    Medlem Nivå 14

tänk inte ens tanken Frånluftsvärmepump !
    du har ett max behov på 12 kW, 495:an ger 4kW

8. M
    Medlem Nivå 4

Jag ville ha det som var absolut bästa lösningen för mitt hus då jag inte vet så mycket själv om det la jag mig i handen på husleverantören som rekommenderade 495twin, det var min borrare som ifrågasatte och först då jag började läsa på lite och nu blivit så tveksam då många säger som du...tänk inte ens tanken på annat än bergvärme, en riktig bergvärme

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: